• faithfully

Gå över till ersättning, vilken vid mycket gasig mage?

Vår gosse blir strax 4 månader. Han helammas i princip, fick ersättning enstaka gånger första veckorna då han var skrikig och vi tänkte han var hungrig. Senaste veckorna har vi provat på kvällen ibland med förhoppning att han ska sova bättre. Fördelen med detta känner jag är att han accepterar flaskan (det gjorde inte dottern).

Han har gasproblem oavsett om han fått ersättning (Babysemp 1) eller ej.

Han sprattlar och kvider och stånkar för små små fisar på natten och bröstet är det enda som stillar honom, därav har det senaste tiden blivit att han vaknar om han inte har bröstet i munnen.

Dock känner jag att problem nummer ett är gaserna och inte att han bara finner tröst i bröstet. Så jag vill gärna lösa magproblemen så snart som möjligt så jag får sova lite bättre. Han somnar själv i spjälsäng varje kväll och dagtid så det är inga problem att han måste ha bröstet. På natten blir det så eftersom vi somnar ihop vid amning...

Aja, vilken ersättning ska vi använda om jag nu ska sluta amma. Jag har ammat i 4 månader och tänker att jag trappar ut den nu och börjar ge flaska. Det känns sent att börja lägga om kosten.

Fortsätta med Babysemp 1? Prova Lemolac? Nan Ha? Nan sensitive? Finns ju ett gäng!

Kulmen kom senaste dygnet. Detta har fått mig att fundera över vad problemet egentligen är.

Jag är själv laktosintolerant (sedan vuxen ålder) men igår blev det glass två gånger, creme fraischesås, brieost, yoghurt, jag lider ju inte av att få i mig det.
    Dessutom fick soenn i sig mer ersättning än vanligt, 135 ml. Och denna natt har varit värst! Pga vad jag åt igår eller pga att han drack så mycket Babysemp?

Har ju läst mig till att laktosintolerans hos de små är ovanligt...

Tänkte iaf sluta med de värsta laktosfällorna för mig och slute slarva ;) och prova ny ersätttning till honom, och ge flaska vart annat mål.

Vilken ersättning?

• Svar på tråden Gå över till ersättning, vilken vid mycket gasig mage?
  • faithfully

På BVC har de kallat hans mående "kolik light". Ibland börjar han skrika och han slutar inte. Första tre månaderna var det bara på kvällen 18.00-22.00 i princip, nu tycker jag ofta att det är mellan 12.00-18.00 någon gång, och betydligt kortare skrikpass än det var i början. Annars är han supermysig och glad kille. Men det känns ju om om dessa skrikpass är magen. Han vill inte äta eller något han skriker tills han däckar och sover två timmar sedan är han bättre igen.

• liten2014

Min dotter får nan sensitive och Semper magdroppar! Det är det enda jag provat och det funkar för oss ")

• faithfully
    liten2014 skrev 2014-08-06 10:14:12 följande:

Min dotter får nan sensitive och Semper magdroppar! Det är det enda jag provat och det funkar för oss ")

Har hon haft kolikproblematik? Hur gammal var hon då och slutade du amma?
  • Stjärnebo

Nan Sensitive blev min dotter lite bättre av och vi hade också babysemp i början sedan jag slutade amma efter 2 veckor av andra orsaker. Dock var hon skrikig redan innan jag slutade amma. 
    Minifom droppar från apoteket var som guld för oss i ca 10 månader! Hon pruttade väldigt mycket lättare och var ledsen i 2 timmar varje dygn ist för 8-9 timmar :P

• liten2014
    faithfully skrev 2014-08-06 14:47:28 följande:
    Har hon haft kolikproblematik? Hur gammal var hon då och slutade du amma?
    Nej aldrig haft kolik utan hon gick inte upp i vikt som hon skulle. Bvc sköterska sa att jag skulle köra på sensitive för den är snällare för magen. Gav ersättning upp till amning men min dotter börja rata brösten direkt så jag valde att sluta amma. Detta var för 2 veckor sen ")
  • liol1973

Om det blev sämre senaste dygnet när du ätit mkt mjölkprodukter kanske han är känslig för mjölkproteinet? Jag skulle testa Nan HA, och om det blir stor skillnad på den prata med BVC om att gå över till mjölkfri ersättning.

Nan Ha är det närmaste man kommer dem mjölkproteinfria ersättningarna i livsmedelsaffärerna (och till hyffsat pris). Dem är dock inte fullgoda för allergiker utan blir besvären bättre så att man misstänker allergi ska man ha en "riktig" mjölkfri ersättning.

• DajanaT

Vår son på 3 mån får nan sensitive o sempers magdroppar , har funkat jätte bra, han har aldrig magont längre och är en glad bebis :) har även provat nan1 som han blev trög i magen av o kämpade med gaser o av nan ha spydde han upp ganska mkt och kämpade fortfarande med gaser fast bajsade normalt. Så prova nan sensitive :)

Svar på tråden Gå över till ersättning, vilken vid mycket gasig mage?