• MammaTillV

Blödning. Mens eller?.. Vad.

Jag måste fråga här för jag fattar inte vad detta är... Avslaget slutade helt efter 6 veckor och i förrgår då min son är 8,5 veckor så började jag blöda (mensen trodde jag) sedan så kom det inget mer så jag tänkte äsch det var väl ingenting då, typ. Förrän på eftermiddagen igår. Då det också kom lite blod och sedan inget mer?

Det hade varit ganska logiskt om det vore mens eftersom jag varit lite PMSig dagarna innan samt att jag efter sista blödningen fick lite mensvärk.

Är det någon fler som har upplevt detta? Kan mensen bete sig såhär efter en graviditet? Vad kan det annars vara? Kan det bero på att jag ammar?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Blödning. Mens eller?.. Vad.
  • Flickan och kråkan

Kan vara mens. Kan vara en släng av avslag. Efter mina första två förlossningar fick jag tillbaka avslag efter sådär två veckors uppehåll runt just två månader. Mensen om inte förrän efter 6 respektive 9 månader. Med tredje barnet fick jag aldrig tillbaka något avslag efter uppehåll. Mensen kom efter 9 månader den gången med. Enligt BM är det vanligt att det blir så om man helammar. De vet inte vad det beror med men man tror att det är hormonellt och har med barnets amningsvanor att göra. Men det kan vara mensen också så klart. En del får ju tillbaka den tidigt trots amning.

• MammaTillV

Hmm... Jag ska sätta in en kopparspiral och det vill dom göra inom tio dagar från mensens första dag. Men om det var mensen som började så borde den väl ha fortsatt?

För jag ska ringa barnmorskan när mensen kommit...

• Flickan och kråkan
    MammaTillV skrev 2014-08-06 10:47:03 följande:

Hmm... Jag ska sätta in en kopparspiral och det vill dom göra inom tio dagar från mensens första dag. Men om det var mensen som började så borde den väl ha fortsatt?

För jag ska ringa barnmorskan när mensen kommit...

Ja, det låter inte som mens i mina öron, men den kan bete sig lite halvskumt när den kommer igång. Fast oftast brukar den vara relativt riklig och längre än vanligt. Utifrån mina erfarenheter låter det som att du fått tillbaka en släng avslag. Första gången för mig var det väldigt sparsamt och kom under två dagar. Andra gången blödde jag ganska mycket under en vecka (ändå inte mens). Efter tredje så fick jag aldrig någon sådan "släng" utan när avslaget var borta så var den borta. 
Svar på tråden Blödning. Mens eller?.. Vad.