Yonndax skrev 2014-08-07 15:51:34 följande:
Har ingen erfarenhet av det du undrar över. Dock har jag en egen fundering. Vi bor i Sverige och både jag och maken pratar svenska. Vi vill dock gärna att sonen ska lära sig engelska tidigt då vi gillar att resa. Hur gör vi bästa för att han ska lära sig engelska? Har blir 4 år om nån månad. Vi läser väldigt mycket böcker för honom. När han spelar spel eller tittar på filmer på sin surfplatta byter han gärna språk hej vilt. Vet dock inte hur mycket han förstår. Känns lite tidigt att börja aktivt att lära honom engelska men jag kanske har fel. Kan tillägga att han är väldigt duktig på svenska för sin ålder. Många tror att han är äldre än vad han är pga språket.
Det är väl bara att sätta igång, det borde finnas en uppsjö av olika språkverktyg för surfplattor eller datorer, eller analoga varianter, böcker och spel. Dock tror jag inte på metoden att I vardagen prata engelska med barnet, man bör vara ödmjuk inför sina egna brister.
Det bästa tipset tror jag dock är att ta med er son ut i världen så att han själv får se fördelarna med goda språkkunskaper. Man kan leda en häst til vattnet...