• Anonym (Macke)

Kan man ställa krav på vad underhållet ska gå till?

Kan den som betalar underhåll ställa några krav alls på hur de pengarna skall användas? Jag vet att mitt ex inte är så bra på det här med pengar. Hon prioriterar sig själv före barnen. Inte så att de direkt lider. De får ju mat och kläder och det de behöver, men om det står mellan att köpa nåt extra till barnen eller till sig själv, så väljer hon hellre sig själv.

Jag skulle HELST vilja (men tror inte det går) att pengarna sätts in på ett konto som hon inte kommer åt och som mitt barn får tillgång till när hon är 18. Det är ju till barnet jag betalar, inte till henes lyx.

• Svar på tråden Kan man ställa krav på vad underhållet ska gå till?
  • ardath bey

Men snälla. Barnet har ju behov nu, som ditt underhåll ska delvis bekosta. Gör istället barnet en tjänst och sätt in lika mycket som du betalar i underhåll på ett konto som barnet kan få del av vid 18 års ålder.

• Fjärrkontrollen
    Anonym (Macke) skrev 2014-08-05 13:09:07 följande:
    Jag skulle HELST vilja (men tror inte det går) att pengarna sätts in på ett konto som hon inte kommer åt och som mitt barn får tillgång till när hon är 18. Det är ju till barnet jag betalar, inte till henes lyx.
    Hade du tänkt att betala något utöver underhållet då?
  • Errol Flynn

Är barnet gratis fram till 18-årsdagen då? Tänkte du alls innan du skrev?

Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • sextiotalist

Du kan inte bestämma var pengarna ska gå. Men du kanske kan komma överens om att du tar de stora inköpen istället

• Anonym (anonym)

Du tycker alltså att barnen ska få hälften så mycket mat, kläder, övrig utrustning för att du vill spara dessa pengar tills dina barn blir 18 år. Du vet kanske inte riktigt vad ett barn kostar per månad i mat, hygien, kläder, fritid, diverse utrustning i hemmet, elförbrukning, vattenförbrukning, boendekostnad..

• Anonym (Sannamamma)

Du skriver att dina barn får det dem behöver och det är ju det underhållet ska gå till. Övrigt får man ju betala utöver det. Mamman har väll egna pengar och prioritera kanske sig av dem och det kanske inte är moraliskt rätt men inget att göra åt. Vill du att barnen ska resa, få extra leksaker mm får du snällt betala utöver underhållet.

• Anonym (verklighetsfrämmande män.. gosh)

Det är klart du inte kan styra hur mamman använder underhållet. Du har liksom inte med hennes privatekonomi att göra.

• Anonym (T)

Kan den som betalar underhåll ställa några krav alls på hur de pengarna skall användas? Jag vet att mitt ex inte är så bra på det här med pengar. Hon prioriterar sig själv före barnen. Inte så att de direkt lider. De får ju mat och kläder och det de behöver, men om det står mellan att köpa nåt extra till barnen eller till sig själv, så väljer hon hellre sig själv.

ge gärna exempel på vad hon köper för extra till sig själv?
    och vad skulle du vilja att hon köpte till barnen istället?

vad köper DU extra till barnen?
  • Brumma

Så du tror inte att mat o kläder kostar? Leksaker? Fritidssysselsättning? Försäkring? Går barnen på förskola/fritis så kostar det också. Mobiltelefon (beroende på ålder) osv.

Underhållet du betalar skall gå till barnets försörjning NU. Inte i framtiden. Vill du spara åt ditt barn är det väl jättebra, men då gör du det utanför underhållet såklart.

Det känns som om det gick lite snett när du tänkte....
Svar på tråden Kan man ställa krav på vad underhållet ska gå till?