• nattanattae

misshandlande man träffa barn?

Låt oss göra en väldigt lång historia kort.. Jag lämnade min man för grov misshandel kort efter våran gemensamma dotter fötts. Idag är hon snart 1 år och han har aldrig haft umgänge med dottern efter att vi separerade. Jag har ensam vårdnad och beslutade att det lämpligaste vore att han inte skulle få träffa dottern på grund av att han ett flertal gånger varit centimetrar ifrån att slå henne. Han har även hotat om att föra ut henne ur landet, slå henne i framtiden m.m.
    Idag ligger väldigt många hot över oss, exempelvis att han ska döda mig. Nu har jag och dottern bosatt oss på hemlig ort med skyddad identitet.
    Dotterns pappa har nyligen öppnat upp vårdnadstvister om att få träffa dottern i inlåst rum på familjerätten. Fick idag ett brev från min advokat som var kopierat från ett brev dotterns pappa skickat där det stod att han mycket gärna ville träffa dottern på våra villkor osv. Jag är så osäker på om jag gör rätt genom att sära på dem? Han är våldsam och jag är rädd för min dotters säkerhet. Men samtidigt har han ju aldrig gjort min dotter illa.. Tycker ni jag gör rätt? Eller ska han få träffa dottern under övervakning? Det är ju på mitt ansvar som ensamstående mamma att se till att dottern alltid är i säkerhet, och jag är osäker på om hon verkligen är det även om umgänget sker på inlåst rum. Ursäkta om jag skriver lite sluddrigt, fråga gärna om det är något ni inte förstår.

• Svar på tråden misshandlande man träffa barn?
  • nattanattae

När dottern var nyfödd misshandlande han mig med henne i famnen, han slog henne aldrig men var heller aldrig särskilt försiktig och var väldigt nära på att göra henne illa. Var lite otydlig på inlägget. Hoppas ni förstår. Är väldigt tacksam för svar

• Anonym (Familjerätt)

Jag tycker du skall kontakta familjerätten i din kommun för rådgivning. De har viss koll på vad som är lämpligt eller ej. Det kan ju vara så att han håller på att på lång sikt så småningom vill ha icke övervakat umgänge och därigenom får större frihet med barnet. Och däri kommer en fara för att forsla ut ett barn ur landet, eller annat otäckt. Så kontakta familjerätten först. Och ev egen jurist.

• nattanattae

Ja det är mycket möjligt. Bra tips, det kanske jag borde göra. Det känns bara så fel att sära på dem när han så gärna vill träffa henne. Men samtidigt måste jag ju tänka på vad som är bäst för min dotter och inte han.

• mammalovis

Barnet har ju rätt till sin pappa, under förutsättningen att umgänget är tryggt. Borde det inte gå att få övervakat umgänge/kontaktperson närvarande, annars lär det bli svårt för dig att släppa ifrån dig barnet.

Inlåst rum på familjerätten låter ju väldigt konstigt. Sedan är ju frågan om hur barnet ska kunna lämnas till en vilt främmande person för barnet utan din närvaro som trygghet för barnet?
    Jag hade inte velat närvara i samma rum som en man som hotar och misshandlar.

• Anonym (Familjerätt)
    mammalovis skrev 2014-08-05 11:48:23 följande:

Barnet har ju rätt till sin pappa, under förutsättningen att umgänget är tryggt. Borde det inte gå att få övervakat umgänge/kontaktperson närvarande, annars lär det bli svårt för dig att släppa ifrån dig barnet.

Inlåst rum på familjerätten låter ju väldigt konstigt. Sedan är ju frågan om hur barnet ska kunna lämnas till en vilt främmande person för barnet utan din närvaro som trygghet för barnet?
    Jag hade inte velat närvara i samma rum som en man som hotar och misshandlar.

Jag har en vän vars barn fick träffa sin mamma under övervakade besök. De fick absolut inte vara ensamma pga mammans misshandel och övergrepp av barnet. Och det var i socialförvaltningens lokaler. Mor och barn var i ett rum. I anslutande rum, med dörren öppen, befann sig övervakaren.
Svar på tråden misshandlande man träffa barn?