• Anonym (Gravid)

Helt sjuk under 50 % sjukskrivning

Hej!

Jag är gravid i v 29 och sjukskriven 50 % sedan v 19 pga foglossning. Jag har tre arbetspass kvar att jobba efter min semester men känner att foglossningen blivit väldigt mkt sämre de senaste veckorna. Nattsömnen är nästintill obefintlig och jag vilar stora delar av dagen. Jag vet inte hur jag ska klara av att arbeta de sista passen, jag orkar bara stå kortare stunder innan jag måste vila igen.
    Hur fungerar det om jag sjukanmäler mig de tre sista dagarna? Måste jag ha ett nytt läkarintyg eftersom omfattningen då ändrats?

• Svar på tråden Helt sjuk under 50 % sjukskrivning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man har en pågående sjukskrivning på deltid, blir helt sjuk så behöver man ett nytt intyg på heltid efter sju kalenderdagar det vill säga från den åttonde dagen.

Enklast meddelar man Försäkringskassan detta via Mina sidor om man har tillgång till e-legitimation/bankID. Då går man in under rubriken Mina tjänster/sjuk/ändra omfattning och fyller i en försäkran där du söker hel sjukpenning och från vilket datum.

Blankett för detta finns även att skriva ut på vår webbplats: www.forsakringskassan.se, bifogar en länk till denna.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/14ff451e-f90c-489d-b731-487e38936a61/RFV7453_013_F_001.pdf?MOD=AJPERES&attachment=true&CACHE=NONE&CONTENTCACHE=NONE

Hälsningar
    Gabriella, handläggare

• Anonym (Gravid)

Tack för ditt svar! Detta innebär alltså att jag, även om det gäller samma besvär fast ökade, kan vara sjuk upp till 7 dagar utan att behöva läkarintyg?

Mvh

• Försäkringskassan

Hej!

Vid ändrad omfattning krävs inget nytt läkarintyg förrän från och med åttonde sjukdagen under förutsättning att ditt läkarintyg på deltid sträcker sig över den period du är heltidssjukskriven.
    Om läkarintyget på deltid löper ut och du är fortsatt heltidssjukskriven måste du ha ett förlängt läkarintyg på heltidssjukskrivningen.

Hälsningar
    Emil, handläggare

Svar på tråden Helt sjuk under 50 % sjukskrivning