• cirkusmusen

Orolig för min katt

Jag har en norsk skogkatt, en hane som väger drygt 4 kilo.

Han äter ordentligt och dricker ordentligt men ser så tanig ut så jag blir orolig. Läste att en Nork Skogkatt-hane ska väga kring 5-10 kg. Finns det risk för att han mår dåligt? Eller är han bara liten? Han visar inga andra tecken än att vara just smal. 

• Svar på tråden Orolig för min katt
  • nemo1

Njurproblem är vanliga på katt och ett av tecknen är viktnedgång. Boka tid för undersökning och blodprover redan i morgon. Vad ger du för mat?

• cirkusmusen
    nemo1 skrev 2014-08-04 23:24:19 följande:

Njurproblem är vanliga på katt och ett av tecknen är viktnedgång. Boka tid för undersökning och blodprover redan i morgon. Vad ger du för mat?

Min katt är 2 år gammal, är det vanligt med njurproblem hos så unga katter? Jag tänker att jag borde märkt en viktnedgång då isf men han har alltid varit så här tanig.

Den får torrfoder mest. Och sedan "godis" som är för t.ex. päls, anti hårboll eller för tänderna. Han får Friskies nu under sommaren (lite ont om pengar). Men såg nu på förpackningen att det inte var så hög fetthalt så kanske är därför?

Fy vad ledsen jag blir, man litar ju på dessa stora företag och märken. Jag har aldrig gett mig in på att läsa innehållsförteckningen då jag inte kan så mycket om sånt. 

Vilket torrfoder är bäst? Förut körde vi med mat från veterinären men det har vi inte alltid tillgång till nu då vi bor en bit ifrån. 

Det kan vara så att han behöver få blötmat lite oftare. Får dåligt samvete, vill ju det bästa för honom. 
  • nemo1

Friskis är en av de sämsta fodren som finns vilket gör din katt successivt sjuk. Byt till blötmat tex Mjau eller ett kvalitetstorrfoder med hög kötthalt. Friskis innehåller så gott som bara spannmål.
    Har man köpt katt så får man se till att ge den bra mat. Hur gör du om katten blir sjuk, som nu kanske, han måste till veterinären och har du råd med det?

• nemo1

Köp Eukanuba, Orijen mm. Läs på om foder, en katt är strikt köttätare. 
    Fett gör inte katter tjocka och den ska ligga på ca 20-22%. Kasta Friskisen till fåglarna.

• cirkusmusen
    Knäcken skrev 2014-08-04 23:54:47 följande:

Kanske behöver den avmaskas?

Hm.. Det är ju en innekatt. Är det vanligt att innekatter får mask i magen? Jag trodde de mest var utekatter som fick det.
  • nemo1
    cirkusmusen skrev 2014-08-05 00:00:32 följande:
    Hm.. Det är ju en innekatt. Är det vanligt att innekatter får mask i magen? Jag trodde de mest var utekatter som fick det.
    Väldigt sällan. Var han ute innan du köpte honom? Var mamman ute?
  • cirkusmusen
    nemo1 skrev 2014-08-04 23:58:38 följande:

Friskis är en av de sämsta fodren som finns vilket gör din katt successivt sjuk. Byt till blötmat tex Mjau eller ett kvalitetstorrfoder med hög kötthalt. Friskis innehåller så gott som bara spannmål.
    Har man köpt katt så får man se till att ge den bra mat. Hur gör du om katten blir sjuk, som nu kanske, han måste till veterinären och har du råd med det?

Självklart tar jag katten till veterinär om det behövs! Jag håller med dig. Verkligen dåligt av mig att inte läsa på mer.
    nemo1 skrev 2014-08-05 00:00:28 följande:

Köp Eukanuba, Orijen mm. Läs på om foder, en katt är strikt köttätare. 
    Fett gör inte katter tjocka och den ska ligga på ca 20-22%. Kasta Friskisen till fåglarna.

Tack för tipsen! Ska sätta mig in i det där och sen se hur han påverkas. 
  • cirkusmusen
    Majsan70 skrev 2014-08-05 11:01:17 följande:

Är katten fertil? Fertila hanar tappar ju lätt i vikt.

Han är kastrerad :)
  • cirkusmusen
    nemo1 skrev 2014-08-05 00:01:13 följande:
    Väldigt sällan. Var han ute innan du köpte honom? Var mamman ute?
    De bodde i ett hus på landet, just min katt var inomhus men mamman vet jag inte. Låter mest troligt att hon var utomhus. Men, min katt var avmaskad när jag fick honom. Han är köpt från en seriös uppfödare.
  • cirkusmusen

Tack för alla svar! Ni får gärna fortsätta att komma med fler råd. I dag ska jag köpa ny och bättre mat till katten :D

• Ja varför

Är han verkligen fullvuxen än?
    Vissa raser mognar ju långsamt och det måste man ta hänsyn till då man kollar hur stora de kan bli och jämför med sin egen katt.
    Läs på mer om just din ras och leta efter andra tecken än just vikten på att han skulle vara sjuk eller mår dåligt.

• cirkusmusen
    Ja varför skrev 2014-08-05 11:58:05 följande:

Är han verkligen fullvuxen än?
    Vissa raser mognar ju långsamt och det måste man ta hänsyn till då man kollar hur stora de kan bli och jämför med sin egen katt.
    Läs på mer om just din ras och leta efter andra tecken än just vikten på att han skulle vara sjuk eller mår dåligt.

Det är nog mycket väl så att han inte är fullvuxen ännu. Jag kanske får låna en bok på biblioteket och läsa lite.

Hur som helst så behöver han i alla fall bättre mat och det ska han få! :D
  • nemo1

Tänk på att nytt foder ska fasas in mycket långsamt med början av några kulor bara, ffa om man givit ett så proteinfattigt foder som du gjort.

• Majsan70

Är han scannad för HCM/RCM? Är han testad för njurarna? Klamydia?Allt sånt påverkar ju vikten om katten inte utvecklas som den skall. 
    Hur stora var föräldrarna och vad säger uppfödaren?

• Tablettask

Vår norska skogkatt var fullvuxen runt tre år, hon är också liten, det behöver inte vara något konstigt med det. Det du framför allt ska vara rolig för är om han vägrar äta och dricka eller går ner mycket snabbt.

• cirkusmusen

Hej! Jag skulle bara uppdatera lite.

Jag frågade i djurbutiken om vilket foder jag skulle köpa, han rekommenderade Acana så det blev det märket (acana wild prairie) 35% protein och 20% fett. Ska bli spännande att se hur katten påverkas. 

Tack för hjälpen alla :D Jag uppdaterar er lite då och då om hur det går, ni får gärna fortsätta skriva här.

Svar på tråden Orolig för min katt