HJÄLP!!:( har förlorat ALLA pengar
Hej. Snälla alla ni som läser här döm inte mig utan ska ni komma med kommenterar, så ber jag till gud att det är bra råd.
Jag är ung tjej 21 år, läst klart halva min utbildning på sjuksköterskeprogrammet. Jag hade ett extra jobb innan inom vården så jag hade rätt bra med pengar, både i kontot och massvis sparat i sparkontot. Men sen..... utan att jag ens var berädd på det. Jag bokade en jätte jätte dyr resa utomlands med en vän, tänkte att jag förtjänade lite avkoppling då jag pluggat ihjäl mig, klarat alla tentor, jobbat ihjälp mig nätter och dagar fast jag haft studier, haft en svår separation och ett riktigt sjukt dåligt år (hänt mig massa olyckliga saker).
I min vanliga rutinmässiga vardag trode jag att jag skulle få jobba mycket precis innan skolan skulle ta slut (då man får som lägst med csn, väldigt LÅGT). Mina sparpengar var redan cashade in för resan. Men så hände det.... en av de på boendet dog (Ett boende med grabbar som har epilepsi och flera funktionsnedsättningar). Nästan 80% av personalstyrkan var insatta just för honom. Så jag fick inga mer tider :( och min panik började växa (skulle jag förlora mitt sommarjobb där? fast jag nekat arbete på sjukhus som undersköterska). Iaf jag hade lite pengar som tur var (fick skatt) och de var rätt mkt till fickpengar till min stora resa. Innan jag åkte så fick jag ta ett lån av min pappa cirka 4700 kr i nödfall. Åkte på resan och det blev så DYRT. fick växla in så mycket nya pengar så det var sjukt :/
När jag kom hem blev det lön 2 dagar efter (men jag hade knappt jobbat in något månaden innan) så lönen räckte bara till att täcka hyran, utgifter + lite mat. Paniken börjar växa. Så i fredags fråga jag pappa om ett nytt lån på 2000 kr och jag har gjort mig TOTALT. Jag får en bra lön + csn vid den 25:e augusti. Men iaf i fredags kom flera barndomsvänner och besökte mig för jag mådde extremt dåligt /psykiskt) av en kille som sårat mig och för att jag haft de väldigt jobbigt. Så på kvällen började supa ner mina sorger (med måtta trode jag). Dagen efter märker jag att jag äger 500 kr. Alltså har jag slösat alla de pengar jag skulle försöka klara mig på tills nästa lön :( det är FYRA veckor kvar tills det...
GE mig snälla råd... jag ventilerar snart.. hela mitt liv känns som det ska rasa ihop. Säg inte att jag ska ringa min pappa ( det är uteslutet) för han är riktigt sträng och han var väldigt snäll att ens låna ut pengar till mig då han själv inte har mycket. Jag har lärt mig väldigt mycket av detta. Men snälla hur klarar jag mig på 4 veckor med 500 kr? Har knappt någon mat i kylen heller :( (brukar äter på jobbet) men mitt schema slutar på söndag......
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-04 21:46
Under en timma har jag behövt ta emot extremt mkt kräkningar och onödiga kommenterar från människor som har allvarligt talat dömt hela mig, min uppväxt,min personlighet och vem jag är på ynka ett inlägg? Till en början av alla svar börja jag tro att jag var körd. Jag skrev för att jag har ingen och vända mig till, jag är en tjej som växt upp på mina egna ben. Jag skäms ju otroligt att jag är här i detta skede. Men NI som har hjälpt mig här, givit mig råd (mkt bra råd). Jag har nu upptäckt att jag har undermedvetet varit en hamster och sparat så mycket olika varor i mina skafferier att jag kmr klara mig. Men stöttningen och uppmuntringen har hjälpt mig som fan. De gör mitt hjärta så varmt, på riktigt, så glatt. Det finns ingen anledning till att mobba ner mig mer, tkr jag har mobbat ner mig själv tillräckligt. Ni som varit respektlösa, skulle något (oväntat) eller inte ens oväntat, rent humant korkat misstag hända er skulle ni verkligen vilja bli bemötta såhär? ärligt talat... de är ju förskräckligt, jag läser till sjuksköterska för jag har så mån om att vilja hjälpa människor i livet... och se så många människor som vill andra människor ont, för vadå? vilket syfte? tack iaf ni som varit humana...