• SSK123

HJÄLP!!:( har förlorat ALLA pengar

Hej. Snälla alla ni som läser här döm inte mig utan ska ni komma med kommenterar, så ber jag till gud att det är bra råd.

Jag är ung tjej 21 år, läst klart halva min utbildning på sjuksköterskeprogrammet. Jag hade ett extra jobb innan inom vården så jag hade rätt bra med pengar, både i kontot och massvis sparat i sparkontot. Men sen..... utan att jag ens var berädd på det. Jag bokade en jätte jätte dyr resa utomlands med en vän, tänkte att jag förtjänade lite avkoppling då jag pluggat ihjäl mig, klarat alla tentor, jobbat ihjälp mig nätter och dagar fast jag haft studier, haft en svår separation och ett riktigt sjukt dåligt år (hänt mig massa olyckliga saker).

I min vanliga rutinmässiga vardag trode jag att jag skulle få jobba mycket precis innan skolan skulle ta slut (då man får som lägst med csn, väldigt LÅGT). Mina sparpengar var redan cashade in för resan. Men så hände det.... en av de på boendet dog (Ett boende med grabbar som har epilepsi och flera funktionsnedsättningar). Nästan 80% av personalstyrkan var insatta just för honom. Så jag fick inga mer tider :( och min panik började växa (skulle jag förlora mitt sommarjobb där? fast jag nekat arbete på sjukhus som undersköterska). Iaf jag hade lite pengar som tur var (fick skatt) och de var rätt mkt till fickpengar till min stora resa. Innan jag åkte så fick jag ta ett lån av min pappa cirka 4700 kr i nödfall. Åkte på resan och det blev så DYRT. fick växla in så mycket nya pengar så det var sjukt :/

När jag kom hem blev det lön 2 dagar efter (men jag hade knappt jobbat in något månaden innan) så lönen räckte bara till att täcka hyran, utgifter + lite mat. Paniken börjar växa. Så i fredags fråga jag pappa om ett nytt lån på 2000 kr och jag har gjort mig TOTALT. Jag får en bra lön +  csn vid den 25:e augusti. Men iaf i fredags kom flera barndomsvänner och besökte mig för jag mådde extremt dåligt /psykiskt) av en kille som sårat mig och för att jag haft de väldigt jobbigt. Så på kvällen började supa ner mina sorger (med måtta trode jag). Dagen efter märker jag att jag äger 500 kr. Alltså har jag slösat alla de pengar jag skulle försöka klara mig på tills nästa lön :( det är FYRA veckor kvar tills det... 

GE mig snälla råd... jag ventilerar snart.. hela mitt liv känns som det ska rasa ihop.  Säg inte att jag ska ringa min pappa ( det är uteslutet) för han är riktigt sträng och han var väldigt snäll att ens låna ut pengar till mig då han själv inte har mycket. Jag har lärt mig väldigt mycket av detta. Men snälla hur klarar jag mig på 4 veckor med 500 kr? Har knappt någon mat i kylen heller :( (brukar äter på jobbet) men mitt schema slutar på söndag......

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-04 21:46
    Under en timma har jag behövt ta emot extremt mkt kräkningar och onödiga kommenterar från människor som har allvarligt talat dömt hela mig, min uppväxt,min personlighet och vem jag är på ynka ett inlägg? Till en början av alla svar börja jag tro att jag var körd. Jag skrev för att jag har ingen och vända mig till, jag är en tjej som växt upp på mina egna ben. Jag skäms ju otroligt att jag är här i detta skede. Men NI som har hjälpt mig här, givit mig råd (mkt bra råd). Jag har nu upptäckt att jag har undermedvetet varit en hamster och sparat så mycket olika varor i mina skafferier att jag kmr klara mig. Men stöttningen och uppmuntringen har hjälpt mig som fan. De gör mitt hjärta så varmt, på riktigt, så glatt. Det finns ingen anledning till att mobba ner mig mer, tkr jag har mobbat ner mig själv tillräckligt. Ni som varit respektlösa, skulle något (oväntat) eller inte ens oväntat, rent humant korkat misstag hända er skulle ni verkligen vilja bli bemötta såhär? ärligt talat... de är ju förskräckligt, jag läser till sjuksköterska för jag har så mån om att vilja hjälpa människor i livet... och se så många människor som vill andra människor ont, för vadå? vilket syfte? tack iaf ni som varit humana...

• Svar på tråden HJÄLP!!:( har förlorat ALLA pengar
  • Anonym (Sa)

Ja du som man bäddar får man ligga eller äta i ditt fall havregrynsgröt frukost lunch o middag yippi jajja yippi yippi jajja

• Staaackars mig

Men lilla gumman då. DU valde att boka upp alla pengar på en resa. DU valde att leva flådigt under resans gång. DU söp upp lånade pengar. Allt detta trots att DU inte hade fast arbete. Smart där. Eller?

Det är bara att ta konsekvenserna. Du är vuxen. Sälj prylar, även om du behöööver dem (TV, dyra märkesväskor och kläder, telefon (finns superbilliga gamla modeller med kontantkort), surfplatta, onödig inredning). Ta SMS-lån som du kan betala när pengarna börjar komma in igen. Fråga runt bland vänner efter smålån och mat. Köp billig mat som räcker länge, finns nog tips att hitta här och var om du bemödar dig att söka på nätet. Eller var patetisk och ring soc och grina att du rest och supit upp alla pengar. Hoppas att de skrattar åt dig, för som heltidsarbetande student hoppas jag inte att mina skattepengar läggs på sådana som du.  

Hoppas jag aldrig blir patient hos dig när du är färdigutbildad, omogna, slarviga och oansvariga människor som dig skrämmer mig verkligen ...

• Anonym (Lite efter?)

Sluta grina och tyck synd om dig och ta itu med det. Bara att sälja skit, låna av andra än lille pappsen och leva snålt.

• SSK123
    Staaackars mig skrev 2014-08-04 20:20:06 följande:

Men lilla gumman då. DU valde att boka upp alla pengar på en resa. DU valde att leva flådigt under resans gång. DU söp upp lånade pengar. Allt detta trots att DU inte hade fast arbete. Smart där. Eller?

Det är bara att ta konsekvenserna. Du är vuxen. Sälj prylar, även om du behöööver dem (TV, dyra märkesväskor och kläder, telefon (finns superbilliga gamla modeller med kontantkort), surfplatta, onödig inredning). Ta SMS-lån som du kan betala när pengarna börjar komma in igen. Fråga runt bland vänner efter smålån och mat. Köp billig mat som räcker länge, finns nog tips att hitta här och var om du bemödar dig att söka på nätet. Eller var patetisk och ring soc och grina att du rest och supit upp alla pengar. Hoppas att de skrattar åt dig, för som heltidsarbetande student hoppas jag inte att mina skattepengar läggs på sådana som du.  

Hoppas jag aldrig blir patient hos dig när du är färdigutbildad, omogna, slarviga och oansvariga människor som dig skrämmer mig verkligen ...

I början när jag läste kände jag, tänk gode gud de finns fina människor. Sen när jag läste klart det du hade skrivet. Var som en taggig kniv som stack hårt i mitt hjärta, ut och in. DU har ingen aning vem jag är? Min karaktär, min personlighet, vad jag gör för människor i samhället, gjort för främlingar, människor som behövt hjälp,  min egna omgivning, vad jag har lidit med (en döende mamma), en sambo som fick ett anfall som slog ner mig att jag fick flytta akut till egen lägenhet och kämpat mig upp till toppen trots mycket mer som hänt. Jag är en av dem få i hela min klass som klarat allting på hela programmet, som kämpat samtidigt med ett jobb för att tjäna extra pengar och för att jag brinner hel hjärtat för dessa killar jag jobbar med. Jag har gjort mycket och lagt hel hjärtade engagemang till mina patienter jag haft på sjukhus när jag har haft mina praktiker. Jag har haft patienter som visat mycket uppskattning att de finns potential för nyblivande sjuksköterskor då många blir behandalde illa och bemötta orättvist. SÅ NEJ.. det är sånna människor som DUUUU, som skrämmer mig. alla är mänskliga, alla råkar ut för misstag, så länge man LÄR sig av dem. Jag bokade in den här resan (SOM INTE VAR EN jävla SUPAR RESA) långt innan detta hände. DU ska banne mig vara glad att du skulle möta på någon sjuksköterska som mig i framtiden som verkligen bryr sig och skulle hjälpa dig (vad som sker i mitt privata liv har INGET du med att göra) Mitt yrke tar jag 100% på allvar.. du har gjort att jag vill skrika, dra av mitt hår och logga UT FRÅN FAMILJELIV. TACK OCH HEJ PÅ FÖRHAND. 
  • KaSaM

Du har själv valt att boka en mycket dyrare resa än vad du har råd med, du har även valt att festa bort dina pengar och vill nu inte ta konsekvensen? Dyrköpt lärdom men lev snålt, köp havregryn, pasta, krossade tomater, lök, morötter, potatis och annat som är billigt så kan du leva i de veckorna som är kvar till lön.

• Madraykin

Om du inte har så mkt du vill sälja så kanske du har grejer av värde som du kan pantsätta? Finns fortf pantbanker i de flesta städer, dvs du får ett lån som motsvarar värdet av det du lämnar in (minus nån procent som handlaren tar i avgift). Så har du ett par månader på dig att lämna tillbaka pengarna, och gör du inte det så övergår ägandet av prylen till pantbanken som säljer det vidare. Smycken, värdefull elektronik, hushållsapparater m.m., allt möjligt som har hyfsat värde.

Sen kan en komma ganska långt på 500 spänn i matväg. Äger du ett fiskespö? Om inte så kanske du kan låna av nån som har, sen bara att bege sig mot närmsta sjö/kustremsa och håva in middagen.

• Tow2Mater
    cirkusmusen skrev 2014-08-04 20:38:50 följande:

Äsch, här har vi typ levt på 0 kronor till mat halva sommaren. Man klarar sig.

Lite tips till TS kan ju isåfall vara snällt?

Nässelsoppa? Egna äpplen (om man inte har trädgård då?)
  • Anonym (tips)

Det blir ca 17 kr/dag och jag antar att det bara är mat det ska räcka till? Tänk dig för noga varje gång du handlar något denna månad. Potatis och purjulöksoppa är billigt, havregrynsgröt, hembakat bröd om du redan har vissa av ingridiensena hemma.

Rensa kyl o frys på allt ätbart så kanske du klarar dig. Annars får du nog försöka sälja saker eller låna någon lite slant av en kompis. Ta inte sms-lån! Det kan aldrig vara bra.

Svar på tråden HJÄLP!!:( har förlorat ALLA pengar