• Anonym (Ny mamma)

FP utlandet

Hej,

Jag har bott i utlandet sedan februari månad och födde även barn här (annat EU land) och är fortfarande folkbokförd i Sverige. Jag ansökte inte om FP när min dotter föddes utan skickade in min anmälan idag.

Det jag undrar är om jag har rätt till FP? Jag bor temporärt i landet och kommer att vistas i Sverige cirka en vecka varannan månad/varje månad. Jag undrar också om jag kan uppge den inkomst jag hade år 2012 som årsinkomst i min ansökan? Våren 2013 studerade jag, bör jag då uppge CSN som inkomst?

Tack på förhand.

• Svar på tråden FP utlandet
  • Försäkringskassan

Hej

Här på Familjeliv så kan vi bara svara på generella frågor och därför måste du kontakta Försäkringskassans Kundcenter på 0771-524 524 för att få svar på dina frågor.

Hälsningar 
    Mia, handläggare 

• Anonym (Ny mamma)

Ok, låt mig formulera om min fråga.

Kan man få FP och barnbidrag om man bott i ett annat EU land i mindre än ett år?
    Hur långt bak i tiden räknas ens årsinkomst?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du bor och/eller arbetar i Sverige kan du ha rätt till föräldrapenning och barnbidrag. Det beror på hur länge du har för avsikt att stanna i Sverige.

Det är enbart inkomst av arbete som kan ligga till grund för föräldrapenningen. Normalt räknar vi på det arbete som du har i dagsläget. Om du till exempel har varit arbetssökande och inskriven på Arbetsförmedlingen eller studerat med studiestöd från CSN så kan du dock ha rätt att få föräldrapenning baserat på ett tidigare arbete.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden FP utlandet