• Anonym (orolig)

Framfall?

För ca 4 mån sen fick jag mitt andra barn och har nu börjat fundera på om jag har fått framfall eller liknande?
    Vid efterkontrollen 8 veckor efter förlossning var allt bra. Cellprov togs och som vanligt var min livmodertapp lite svår att nå.
    För knappt en månad sen så var jag hård o magen och försökte bajsa, men misslyckades. När jag sen reste mig så kändes det som något putade ut i slidmynningen. Jag kände efter m fingret och uppfattade det som avföring som jag sen kunde trycka tillbaks in och sen kunde jag bajsa. Då tänkte jag mest att musklerna är lite förslappade och började m knipövningarna mer regelbundet. Nu ca en månad efter den händelsen snubblade jag av andra anledningar in på en text om framfall och började fundera på om det är det det handlar om. När jag känner efter inne i slidan nu når jag livmodertappen knappt ett finger in & tidigare har jag inte nått den alls (knappt så BM gjorde det när jag var gravid).
    Rör det sig om framfall? Vad skall jag göra? Bör jag undersökas? Finns det något man kan göra själv? Eller är det fortfarande så nära inpå förlossningen att det anses "normalt" och kan fixa sig själv?

• Svar på tråden Framfall?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Det är svårt att avgöra om du har ett bakväggsframfall eller inte. Spontant tycker jag inte att det låter som det. Var tappen är placerad varierar på vart man är i sin menscykel och om man är gravid. Det är jättebra att du gör knipövningar. Känner du att du vill veta kan du boka tid för en undersökning.

Lycka till

Svar på tråden Framfall?