• Majken 410

Bröstpump

Hej.
    1. På natten har jag börjat pumpa ur mjölk.
    Men jag går inte upp och gör rent den direkt, borde man det?

2. Vad händer om man använder den igen när den redan varit använd? (Den har legat i kylväska då) förstör man mjölk då?

Tack för svar!

• Svar på tråden Bröstpump
  • Kabanga

Pumpen bör rengöras efter användning. Det blir ju mjölkrester i utrustningen som drar åt sig bakterier när den får ligga. De bakterierna åker ju sedan med den nya mjölken nästa gång du pumpar.

Behöver ju inte vara jätte farligt men känns som en onödig risk. Man kan ju välja att bara pumpa en gång på natten eller köpa en extra uppsättning med de delar som bör rengöras. Så kan man bara byta de inför nästa pumpning och rengöra allt på morgonen.

Ett tips kanske kan vara att göra iordning steriliseringsvätska innan du lägger dig och ha det i en bunke med lock. När du är färdig med pumpningen lägger du ner dem där. När du vaknar för nästa pumpning torka av utrustningen med hushållspapper. Kan dock behövas vatten att skölja av sakerna med innan de läggs o steriliseringsvätskan. Men det kan du ju ha i en separat behållare.

Blir kanske många bunkar i sovrummet. Men det går väldigt smidigt när man fått kläm på det och kan kanske vara värt det om man inte har lust att gå in i köket och diska mitt i natten men ändå vill ha ren och steril utrustning.

• Majken 410

Haha, ja det blir många bunkar! :D

Men tanken är riktigt smart.

Men måste man sterilisera efter varje användning eller går det bara att skölja av?

• Annsiss

Beror väl helt på om du pumpar för att ge mjölken eller inte. Ska den ätas måste du hålla hygienen, själv har jag inte varit noggrann med det då jag pumpat då jag aldrig gett mjölken.

• Annelie 76

Du behöver inte pumpa på natten. Pumpa så sent som möjligt på kvällen, det sista du gör innan läggning (gör rent delarna innan du sover), sen pumpar du det första du gör när du vaknar. Brösten kommer vara spända och göra ont men bara du pumpar ordentligt under dagen så är det inga problem.

Jag pumpade heltid 6 månader men gick aldrig upp mitt i natten för att göra det...

• Majken 410

Jag är ju vaken för att amma henne, och därför jag pumpar för att inte spruta ner henne. :)

• Kabanga

Svarade igår kväll men av någon anledning skickades det inte :)

När vi låg på neo så sa de att det skulle steriliseras efter varje användning men kanske funkar att bara skölja av och torka torrt om man inte har ett infektionskänsligt barn. Fråga på BVC. De borde ju ha koll kan man tycka :)

Svar på tråden Bröstpump