• Oscarsmamma84

hjälp vad ska jag göra?

Jag har 3 katter o mellankatten är så agressiv mot sambon o vår son på 13 månader. Innan har det varit sambon som varit hatobjekt men nu känner jag att det börjar gå för långt när katten går till anfall mot sonen då o då istället för att gå undan som de andra 2 katterna gör. Idag bet katten sonen .det blev märke men gick ej hål. Så nu velar jag vad jag ska göra. Han är 9 år o har alltid haft hett temperament. Han anfaller av rädsla. Han mår inte bra, jag mår inte bra o sambon mår inte bra av situationen. Jag överväger o avliva honom känns som det inte går o omplacera honom när han är så labil i humöret och det går snart inte mer ...men samtidigt älskar jag min katt o bara tanken på o avliva honom gör mig ledsen.
    vad ska jag göra?

• Svar på tråden hjälp vad ska jag göra?
  • nemo1

Jag tror att kattens beteende beror på er. Ge katten mer kärlek och uppmärksamhet så ska du se att det blir bättre.
    Och givetvis dödar man inte en frisk katt.

• Oscarsmamma84

Jag ger han redan mycket uppmärksamhet o kärlek mer än de andra katterna. Han e frisk fysiskt men han är så labil. Är rädd han skadar sonen allvarligt en dag

• crazycat100

I vilka situationer attackerar katten sonen?

Hur ser kattens liv ut i övrigt? Innekatt? Hur är miljön anpassad för katterna? Har de höga och låga sittplatser både där de kan "vara med" och gå undan om de vill tex? Har de ställen där de kan komma undan sonen helt?
    Har ni lekrutin (för katterna)? Om inte skulle jag börja med det, omöjligt att få bra psyke på en katt om man inte erbjuder konstruktiv möjlighet för den att bli av med sin överskottsenergi. Motion (=lek) brukar lösa många beteendeproblem, fler än vad man tror är möjligt.

Ibland är det dock så att katter bara inte gillar tex barn. Har du försökt omplacera katten innan du uteslutit det? Jag tycker att du kan testa detta innan du tänker att det är hopplöst. Var ärlig med hur katten är och säg tex att ni inte tror han funkar med barnfamilj. Sprid sedan på ett ambitiöst sätt (en lapp på ica räcker inte utan ta dig an det på flera fronter - kontakta katthem, dela på facebook, prata med vänner och bekanta att ni har en katt som söker nytt hem etc.)

Svar på tråden hjälp vad ska jag göra?