• Malin8702

Komjölkproteinallergi

Min dotter snart 10mån har haft delvis mjölkfri kost sen hon var ca 5 månader. Nu för ca 1 vecka sedan bestämde vi oss för att ge enbart mjölkfritt då hon fick tillbaka sina utslag och mycket! Nu har hon som sagt fått helt fritt från mjölk en vecka men utslagen ger sig inte utan blir snarare värre. Ringt vårdcentralen men dem säger bara "Smörj" Har ni några erfarenheter av mjölkallergi som ger enbart utslag? (Inga problem med magen alls)
    Jag behöver ha lite mer kött på benen och tänkte boka en tid till dietist eller läkare. Det är bara min bvc som "bedömt" min dotter & sagt mjölkallergi. Har ni fått träffa läkare?

• Svar på tråden Komjölkproteinallergi
  • liol1973

Vad menar du med delvis mjölkfri kost, och varför har hon bara fått delvis mjölkfritt om ni misstänkt allergi?

Vissa får bara utslag av allergin, men man kan också upptäcka nya symptom när man väl tar bort allergenet. Det enda sättet att vara säker vad gäller mjölkproteinallergi är att utesluta och provocera, och då måste man vara 100 %ig i uteslutningen. Om hon inte blir bättre/symptomfri på 4-5 veckors ordentlig uteslutning är det antagligen inte mjölkproteinet utan ngt annat (någon skillnad bör ni så klart se tidigare än så).

Det tar två veckor innan all mjölkprotein gått ur kroppen, så har du otur börjar inte utslagen läka ut förrän då. Det är också bra om ni utesluter all sojaprotein och alla baljväxter, inte minst nu när hennes kropp är så uppretad, då många mjölkproteinallergiker även reagerar på dessa protein.

Vi fick träffa läkare för att få intyg till dagis men då hade vi redan själva listat ut vad det var. Men då ni med största sannolikhet får vänta ngn vecka på läkartid tycker jag att ni ska försöka få till en samtidigt som ni kör vidare med uteslutningen. Är det mjölken behöver ni läkarintyg inför dagis och verkar det inte vara mjölken kan ni då istället gå vidare med andra prover. Läkartid är mao bra i vilket fall. Lycka till!

• Malin8702

Med delvis menar jag att hon har fått burkmat som innehåller skummjölk. Utslagen försvann när vi slutade med ersättningen. Och det verkade som att den var den största boven då hon drack enbart den 6 ggr / dag. Bvc sa att så länge inte utslagen kommer tillbaka så tål hon väl lite mjölk.

• liol1973

Det låter som ett väldigt konstigt råd från BVC. Så små barn kan ha fler symptom som man som vuxen inte känner till/kopplar som ett symptom. Så att riskera att något ligger under radarn och stör barnets utveckling känns väldigt onödigt när man väl kopplat ett symptom direkt till mjölken. :/

Min dotter hade alltid ätit dåligt, varit lätt väckt och "pratat" väldigt lite. Efter 1.5 månad på mjölkfritt kunde hon helt plötsligt tömma flaskor, sova genom jordbävningar och hon "pratade" hela tiden. Det första hade man nog trott var ett symtom i efterhand, men knappast dem två andra...

Dottern hade tydliga tecken på allergi hela tiden men min BVC nämnde aldrig ens möjligheten, så vi kopplade aldrig. :( Det var först när hon blev riktigt sjuk vid 10/11 månaders ålder som vi av en slump kom på vad det var. Det verkar vara rätt vanligt att allergin blir värre vid just 10/11 månader om dem inte redan äter mjölkfritt där. Min tanke är att de där börjar behöva större portioner och därför slår över tröskeln för hur mycket av allergenet som deras kroppar alls klarar av.

Jag hoppas att det snabbt blir bättre för din dotter nu!

• Malin8702

Efter 17 dagar helt mjölkfritt fick hon fler utslag och hon kliade sig jättemycket! Fick en tid till läkare som såg ut som ett frågetecken när jag nämnde mjölkfritt. Iaf så verkade hon skita i detoch skrev ut medelstark kortison som jag ska smörja med i 7-10 dagar. Så jag vet inte om det är mjölk eller något annat. Vi kommer ju smörja bort problemen nu... Lite trött på detta nu. Hela den vårdcentralens motto verkar vara smörj ! När hon fick svinkopp så sa dem smörj med mjukgörande, ni kan ju gissa hur det blev?!

• liol1973

Om hon fått utslag efter 17 dagar på mjölkfritt, sojafritt och baljväxtfritt så är det med största sannolikhet inte mjölkprotein allergi, eller åtminstone inte bara det. :/

Har du provat skriva matdagbok för att se om du hittar ngt samband? Annars skulle jag börja med det och då även vara uppmärksam på e-ämnen, många allergener gömmer sig under andra namn där inte minst soja och baljväxter . Om symptomen blivit bättre på mjölkfritt så fortsätt med det tills du hittat vad det är. Det kan hända att mjölkprotein är en av flera allergier eller att mjölken retar kroppen ytterligare - dvs att hon kommer att tåla mjölken när det "riktiga" allergenet är borta. Lycka till!

• Malin8702

Jag har också tänkt ägg! Men jag känner lite att vårdcentralen borde vara mer "stöttande" Hennes utslag är ju borta nu men det är ju för att hon blivit smord med kortison. Snart färdig behandlad. Hon får fortfarande mjölkfritt, Vi tänkte se om utslagen håller sig borta efter behandlingen. Har en läkartid i början på september på bvc, ska prata med den läkaren också. Tack, liol1973 för alla bra svar!

• Malin8702

Jag tänkte börja skriva matdagbok när hon är färdig med kortisonen.

• skaviblifyra

Det tog 7 mån innan dom trodde att vår son var allergisk överthuvudtaget. Jag åt mjölkfritt från hgan var tre veckor 7 mån senare trodde de mig,...så ja dom är rätt sega...man måste ha koll själv tyvärr.

• Malin8702

Nu är det "bevisat" att det inte är mjölk. Fått kortison sen 11/8 och fick sista smörjan fredags. Redan idag är utslagen på väg tillbaka. Några ljusa på magen och ryggen... Jag blir lite ledsen över att vc inte verkar bry sig Får väl ringa igen och bråka lite med dem :P

• liol1973

Har du dragit ner på kortisonet gradvis enligt konstens alla regler, eller har du slutat mer från en dag till en annan? Det är annars en välkänd "biverkan" att eksem kommer tillbaka när man slutar med kortisonsalva för tvärt. :/

Svar på tråden Komjölkproteinallergi