fråga om underhållsstöd...
Hos oss bor mannens son (min bonus) på heltid med umgänge med sin mamma ca 2 helger i månaden. Så har det varit nu i fyra år sedan TR beslutade så. Redan då väckte min mans advokat frågan om underhållsbidrag från mamman men vi ansåg att det inte var något att bråka om då. Dels för att sonens välmående var det viktigaste (att han skulle bo med oss) samt att mammans ekonomi redan var väldigt tuff.
Nu däremot har vi läst att underhållsstöd kan vara ett alternativ för oss. Frågan är bara hur det rent praktiskt funkar. Mamman har nu ett jobb, dock vet vi inte om det är vitt eller ej. Det vi vet är att hon inte tjänar så bra och att ekonomin alltid har varit ett bekymmer för henne (avstängda mobilabonnemang, avstängd el osv osv med inkasso och kf som följd).
I försäkringskassans folder står det att de räknar ut vad den bidragsbetalande partnern ska betala och att de sedan betalar mellanskillnaden upp tom deras norm (1200? Typ). I samma folder och annat jag läst står det att man också kan stå i skuld till fk och att man blir återbetalningsskyldig den dagen man anses kunna betala. Gäller det också om man betalar det fk anser att man kan? Alltså att man blir skyldig den mellanskillnad fk betalar? Det är det här jag inte riktigt förstår...
Det är inte så att vi MÅSTE ha dessa pengar för att gå runt varje månad men det vore ett bra tillskott så att sonen kan gå just de fritidsaktiviteterna han vill osv. Som vår ekonomi funkar i vår familj går även min inkomst till försörjning av alla familjemedlemmar där såklart bonusen räknas in.
Någon som har info och erfarenhet att komma med?
Då mamman som sagt har det tufft ekonomiskt vill vi ju inte att detta ska drabba henne negativt, snarare positivt genom pengar som kan "följa med" sonen (tex då de vill göra någon utflykt eller liknande..).