• Barbora J

    Viktig forskning

    Hej!
    Jag skriver till er angående min undersökning som jag kommar att göra inom mitt examensarbete under nästa studieår. Jag påbörjar snart mitt femte år av psykologiprogrammet i Slovakien (Bratislava), men är född svensk. Undersökningen kommer att bestå av kvalitativa intervjuer av personer som under någon period av sitt liv växt upp med samkönade föräldrar. Intervjuerna kommer antagligen att vara halvstrukturerade och handla om personernas subjektiva upplevelser och erfarenheter av just denna aspekt av deras uppväxt.
    Ämnet för min avhandling har jag valt till stor del p.g.a. den någorlunda ökande diskrimineringen av homosexuella, bisexuella och transpersoner i Slovakien (både politiskt och mellan invånarna), samt den otillräckliga information som invånarna har om samkönade par.
    Eftersom jag talar både svenska och slovakiska skulle jag gärna samtala med både slovakiska och svenska vuxna personer som åtminstonde under någon period i sitt liv växt upp i en familj som inkluderat samkönade föräldrar. Jag vet dock inte hur jag skulle kunna få kontakt med dessa personer. Därför vänder jag mig till er här på internetforumet. Jag skulle vara mycket tacksam för varje kontakt med samtalsglada personer eller för varje ledtråd om var annanstans jag kan vända mig.
    Samtalen, alltså de kvalitativa intervjuerna, vill jag givetvis genomföra med största möjliga empati, känslighet och medmänsklighet. De kommer att genomföras genom Skype, på telefon eller "live" under någon resa till Sverige och kommer att vara anonyma (oidentifierbara). Jag kommer att behöva spela in dem för att undvika att notera allt som sägs, och alla jag talar med kommer jag givetvis att informera i förhand om detta (efter publicering av avhandlingen kommer de att raderas). Avhandlingen kommer jag att publicera på slovakiska och engelska (senare möjligtvis också på svenska).
    Tack på förhand!
    Med Vänliga Hälsningar,
    Barbora Johansson
Svar på tråden Viktig forskning