krånglig sysselsättning och SGI
Hej!
Vet ej om jag lagt denna fråga rätt. Men iaf, är gravid med första barnet och börjar fundera på ekonomin osv. Jag skulle vilja få lite svar på "hur" man bedömer någons huvudsakliga sysselsättning hur/vad föräldrapenningen baseras på.
Jag är lite utav en mångsysslare och vill ju, av naturliga skäl, att man beräknar på det sätt som är mest fördelaktigt för mig vilket innebär att jag och min sambo anpassar våra sysselsättningar för att få bättre föräldrapenning.
Så sammanfattning av mina sysselsättningar:
1 mars 2011- 30 sep 2012 arbetade som deltidsanställd (har fått veta att det jag tjänade under den här perioden ligger som vilande SGI)
1 sep 2012 - pågår heltidsstudier (beräknas vara klara januari 2016, fått en lägre SGI under mina studier som användas för att beräkna min sjukpenning när jag var sjukskriven tidigare i våras, den gamla SGI ligger ändå vilande)
26 mars 2013 - 30 sep 2014 arbetar som timanställd (ibland upp till 80%) på sidan av mina studier
juni 2014 - startade ett handelsbolag, räknar med ingen vinst under första året, hobbyverksamhet.
Beräknad förlossning mars 2015.
Alternativ 1. Jag anser att mina studier är min huvudsakliga sysselsättning och planerar att fortsätta studera på 100 % när bebis har kommit och fortsätta ha studiemedel. Kommer inte att jobba med handelsbolaget under mammaledigheten och inte heller arbeta som timanställd. Hur beräknar man min föräldrapenning i det här scenariot? Blir det på den gamla vilande SGIn eller på det "nya" lägre SGIn som jag fått under studietiden?
Alternativ 2. Jag fortsätter mina heltidsstudier med studiemedel men är endast mammaledig 2-3 dagar per vecka och arbetar med handelsbolag 2-3 dagar per vecka då sambon är föräldraledig. Går det? Hur räknar man föräldrapenningen då?vilande eller ny SGI? Hur påverkas föräldrapenningen om jag tar ut "lön" från handelsbolaget under nästa år? Och Vad händer om jag inte gör det? Vad händer om jag inte tar ut "lön" från handelsbolaget löpande under nästa år men efter bokslutet får ut min del av eventuell vinst?
Alternativ 3.
Är endast mammaledig, arbetar varken med handelsbolag eller studerar. Men får eventuellt ut vinst från handelsbolaget efter 2015 slut.
Många frågor.
Tack på förhand.