• Anonym (Mor)

Hjälp, jag har ingen att prata med om min ointresserade sambo som jag kanske hade haft det bättre utan!?!?!

Hej. 

Jag är 30 år och bor tillsammans med min sambo och vår son som är snart 4 år gammal. Dessutom är jag gravid med vårt andra barn och är i vecka 22. Detta var inte riktigt planerat. 

Min sambo som jag levt tillsammans med i 8 år nu är så fruktansvärt tråkig. Han tar livslusten ifrån mig totalt. När jag är hemma själv med min son på dagarna så känns det rätt så trevligt men när han kommer hem så blir jag ledsen inombords och känner inte för att göra något längre. Han är en person som nästan aldrig vill hitta på något, när vi hade semester tillsammans nyligen ville han inte planera något utan ville ta dagen som den kommer. Vi åkte ut och handlade på ett stort köpcentrum den första dagen på semestern och det var något stort för honom. När vi hade gjort det så tyckte han att han måste ha en dag att ta igen sig på soffan framför tv:n. Så det var bara att ställa in sig på att om vi skulle göra något en dag så måste han ha en dag framför tv:n sedan. KUL :( 

När vår son går och lägger sig på kvällen sätter sig sambon framför datorn och spelar till halv 12 på natten, jag får alltså spendera kvällen själv och se på film eller något. Detta tycker jag är okej ibland. Klart att man ska göra saker var för sig. Men han gör så här varje kväll. Jag har sagt till honom att jag inte tycker att det känns så roligt att han alltid flyr från mig. 

Saken blir inte bättre av att min graviditet tagit min sexlust helt och hållet ifrån mig, annars har vi ju det gemensamt någon gång ibland (även om vårt sexliv är långt ifrån bra) 

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Livet som ensamstående skrämmer mig något fruktansvärt. Jag intalar mig att jag har ju det ändå rätt så bra. Kanske man ska nöja sig med att ha ett vänskapligt förhållande och leva tillsammans som det är och inte säga så mycket? Men ibland så saknar jag kärleken något fruktansvärt. Jag skulle aldrig kunna vara otrogen mot min sambo men tanken finns där ofta för mig. Men det får stanna som drömmar, så lågt vill jag aldrig sjunka. 

Jag ligger ofta uppe och grubblar på nätterna om hur livet skulle kunna vara, är gräset verkligen grönare på andra sidan... Jag vet ju iallafall var jag har min sambo (framför datorn) 

Min sambo kan absolut inte prata om känslor och har aldrig kunnat det. Det finns inte i hans värld att gå till en psykolog eller något. Jag har försökt att övertala honom att gå till någon sorts familjerådgivning men det går inte. 

Jag har absolut ingen som jag kan prata med om detta. Jag skäms och skyller problemen på mig själv. Jag är alltid orolig och gör allt för att han ska va nöjd och kommer på mig själv ibland att be om ursäkt för att jag inpincip existerar. 

Det finns säkert massor mer som jag skulle kunna skriva men då lär jag väl aldrig få någon att prata med. Detta skulle kunna bli långt. 

• Svar på tråden Hjälp, jag har ingen att prata med om min ointresserade sambo som jag kanske hade haft det bättre utan!?!?!
  • Anonym (m)

ni borde nog testa att separera ett tag? Du låter nästan som om du blir deprimerad när han kommer hem. Att han inte tidigare kunnat prata om känslor får mig att undra vad du fastnade för över huvud taget? 

du säger att du försökt med rådgivning men han ville inte. Hur sa du det? Frågade du om han kunde tänka sig eller gav du ett ultimatum: "om du inte går med på att gå på rådgivning är det slut! Då kan jag lika gärna leva ensam" (typ nåt sånt) 

frågar man artigt så kan en sån person troligen inte ta till sig allvaret i att man ens frågar om den saken.

• Anonym (Inte ovanligt)

Har du testat att fokusera lite mer på dig själv ett tag.

Lämna sonen med din sambo och ge dig iväg och göra kul saker som du gillar tillsammans med ngn vän?

Att bryta mönster så mycket som möjligt.

Det är lätt att fastna i vardagstristess och att ta varandra för givet.

Utmana lite där.

• Morlillamor

Ja jag upplever mig faktiskt väldigt deprimerad och kan inte riktigt glädja mig åt det lilla livet i magen som jag kanske borde.

Allvarligt talat så fattar jag inte själv i nuläget vad det var jag föll för!! han var snäll och omtänksam och brydde sig om mig. Det första året kom han alltid hem med blommor till mig och visade att han älskade mig. Men det försvann sen och nu finns inte en tillstymmelse till romantik kvar.

Jag har pratat med honom många gånger om att gå och prata med någon, har väl både frågat snällt och ställt ultimatum. Eller frågat honom att om du fick välja mellan att vi separerar och att försöka genom samtalsterapi vad hade du valt då? Svaret var det ingen tvekan om. Han ser hellre att vi separerar. Han har till och med varit på väg att flytta ett par gånger. Han sa att han skulle åka och titta på lägenhet. Men jag greps av panik och blev fruktansvärt ledsen och han gjorde det aldrig. Han vann kan man väl nästan säga. Jag fick honom att känna sig oumbärlig. (Eller hur man säger?)

Läste en artikel om verbal misshandel och kände igen mycket i den. Hans tystnad gör att jag får en känsla av panik och otillräcklighet.

• Anonym (m)
    Morlillamor skrev 2014-07-31 10:48:24 följande:

Ja jag upplever mig faktiskt väldigt deprimerad och kan inte riktigt glädja mig åt det lilla livet i magen som jag kanske borde.

Allvarligt talat så fattar jag inte själv i nuläget vad det var jag föll för!! han var snäll och omtänksam och brydde sig om mig. Det första året kom han alltid hem med blommor till mig och visade att han älskade mig. Men det försvann sen och nu finns inte en tillstymmelse till romantik kvar.

Jag har pratat med honom många gånger om att gå och prata med någon, har väl både frågat snällt och ställt ultimatum. Eller frågat honom att om du fick välja mellan att vi separerar och att försöka genom samtalsterapi vad hade du valt då? Svaret var det ingen tvekan om. Han ser hellre att vi separerar. Han har till och med varit på väg att flytta ett par gånger. Han sa att han skulle åka och titta på lägenhet. Men jag greps av panik och blev fruktansvärt ledsen och han gjorde det aldrig. Han vann kan man väl nästan säga. Jag fick honom att känna sig oumbärlig. (Eller hur man säger?)

Läste en artikel om verbal misshandel och kände igen mycket i den. Hans tystnad gör att jag får en känsla av panik och otillräcklighet.

men då fick du ju verkligen klart svar på tal. Det är alltså du som håller fast vid det du hoppas på? Om min man så tydligt sa till mig att då är det bäst att separera, ja, då hade jag hållit med och sagt att det finns inget att bygga på om han känner så. 
  • Morlillamor

Jag har inte hittat på något själv direkt. Jag har svårt för att hitta lusten att göra något själv. Jag vill gärna att vi gör saker som en familj. Men det blir väl aldrig som jag vill känns det som. Hela semestern gick utan att vi fick något vettigt gjort. Jag tappade lusten.

Jag jobbar inom vården och jobbar en del kvällar och helger och då är sambon själv med sonen. Har dåligt samvete över att lämna honom när jag är ledig. Det passar sällan. Jobbar inte jag så jobbar sambon. Men de e klart. Kunde ju hittat på något på kvällen när han ändå bara sitter vid datorn. Men då går jag hellre och lägger mig. Är rätt så trött av min graviditet också tyvärr.

Som jag känner nu så vill jag inte leva så här resten av livet. Kanske ett tag till så att banen får växa upp lite i en någorlunda trygghet. Jag vet inte hur jag skulle klara det själv. Just nu är min självkänsla och självsäkerhet inte på topp som ni säkert märker.

• Anonym (Mor)
    Anonym (m) skrev 2014-07-31 10:51:39 följande:

men då fick du ju verkligen klart svar på tal. Det är alltså du som håller fast vid det du hoppas på? Om min man så tydligt sa till mig att då är det bäst att separera, ja, då hade jag hållit med och sagt att det finns inget att bygga på om han känner så. 

Förstår vad du menar. Jag är bara så rädd för att bli ensam. Sen skyller jag gärna våra problem på mig själv då han gärna får mig att känna att det är mitt fel för att jag är tjatig osv. Min önskan är ju trots allt att vi ska vara en familj och ha det trevligt ihop. Förstår inte varför det ska va så svårt. Han saknar nog sitt liv som han hade innan familj där han kunde sitta framför sin dator dygnet runt utan att någon hade något att säga till om. Undrar bara hur länge han skulle trivas med det innan han började att sakna sin familj. Han kanske skulle flyttat för att testa egentligen. Han skulle kanske uppskatta mig och det vi har mer om han fick testa. Tror faktiskt att om han kom med förslaget igen om att flytta så skulle jag nog uppmuntra honom. Hoppas nästan på att han kommer med förlaget igen snart. Tror att han skulle bli arg om jag tog upp det. Bättre han kommer med det själv.
Svar på tråden Hjälp, jag har ingen att prata med om min ointresserade sambo som jag kanske hade haft det bättre utan!?!?!