• Alexi

Kan man läa sig simma utan att doppa huvudet?

Har en femåring som gärna badar men absolut inte vill doppa huvudet i vattnet. Vi har övat på typ blåsa bubblor osv i vattnet men inte kommit längre än så. Hon gick på simskola i vintras och nu i höst är det simskola i förskoleklass. Kan man lära sig simma ordentligt utan att komma förbi den rädslan med att doppa huvudet eller sabbar det hur mycket man får ut av simskolan?

• Svar på tråden Kan man läa sig simma utan att doppa huvudet?
  • Vaniljhjärtan

Men i simskolan övar de ju på att doppa huvud med på ett lekfullt sätt om det år en professionell simskola iallafall

• Griseknoen35

Nä hon måste lära sig att doppa huvudet, annars blir det svårt och då tänker jag på tex ryggsim där öronen och bakhuvudet är under vattnet. Det bästa för henne är faktiskt att våga doppa huvudet.

• Diamant

Från en med vattenfobi hela livet: 

Om du pratar med lärarna kanske de kan visa förstående mot din dotters rädsla och kanske kan ge henne mer tid att känna sig trygg i det istället så det inte utvecklar sig till att hon inte vågar närma sig vatten alls? 

Min vattenfobi har hållit i sig hela livet för att det inte visats förstående för rädslan utan blivit oerhört pressad i situationer med vatten. Både från skola och familj. 

Press att göra något man tycker är riktigt hemskt ökar obehagskänslan och ångesten som förknippas med vatten ökar. 
    Försök jobba med det som hon tycker är roligt i vattnet istället, så kanske rädslan för att doppa huvudet släpper utan att hon tänker på det, simskolelärare lär ju ha stött på barn som är rädda innan och vet hur man hanterar det? 

• Alexi

Simskolan i höst är ju förstås genom en simklubb och kommunen så de lär vara vana. Dock är inte vi föräldrar med då så det är svårt att veta upplägg osv.

Griseknoen: hur menar du att man får en femåring att göra något sådant då? Att det är bäst för henne biter ju inte riktigt som argument...

• såärdet

låt ditt barn bli mer vattenvant, tex genom simskola så kommer hon till slut klara av att doppa huvudet också, jag lovar. Det finns mängder med barn som inte vågar det först (jag har ett sånt barn själv). Det blev simskola flera omgångar innan han vågade allt som man ska klara.

• Alexi

Såärdet: Tack, det är ju det man hoppas, att det ska lossna. Med intensiv simskola under hösten och sen charterresa i vinter hinner det ju bli rätt mycket bad att öva på. Men man blir ju lite fundersam när man ser andra barn i samma ålder som glatt hoppar från bryggan på djupt vatten utan att ens kunna simma...

• Vaniljhjärtan
    Alexi skrev 2014-07-31 09:41:08 följande:

Simskolan i höst är ju förstås genom en simklubb och kommunen så de lär vara vana. Dock är inte vi föräldrar med då så det är svårt att veta upplägg osv.

Griseknoen: hur menar du att man får en femåring att göra något sådant då? Att det är bäst för henne biter ju inte riktigt som argument...

Men då är de kunniga och har ett bra upplägg för att alla skall kunna doppa huvudet innan terminen är över.

Ni föräldrar kommer väl få sitta med och titta på läktaren och följa era barns framgångar, så har det alltid varit när jag jobbat på simskolan
  • Sebastian72

Lära sej umgås med vatten gör man bäst vid sidan om simskolor. Naturligt, i egen takt..:)

• Griseknoen35
    Alexi skrev 2014-07-31 09:41:08 följande:

Ja, som alla andra skriver. Arbeta upp det. Är väl ganska självklart att det inte går direkt idag. Du ska inte ge upp utan helt enkelt ska ditt barn bada och allt tills hon vågar. Många föräldrar struntar i saken och badar helt enkelt inte alls med barnet. Går barnet simskola kommer dom öva där men är det riktig rädsla så kanske hon även behöver bada ännu mera med er utöver simskolan. Jag menade att ni inte skulle ge upp om henne, att det i slutändan är bättre att hon vågar än att blir vatten rädd.
  • Alexi

Vaniljhjärtan: simskolan är med skolan/förskoleklass. Dvs förmiddagar. Då de flesta föräldrar är på jobbet. Inte sjutton kan jag ta ledigt tolv förmiddagar på två månader för att titta på simskola!

• Alexi

Sebastian72: ja vi har badat mycket nu på semestern och bara det ökar ju vattenvanan helt klart.

• Alexi

Griseknoen: klart att vi inte ger upp det! Vattenvana och simkunnighet är oerhört viktigt för oss då vi är mycket i skärgården. Men jag var ändå osäker på hur simkunnigheten kommer då när det verkar handla så mycket om att våga doppa huvudet. Jag tänkte att det kanske kräver ökad ålder i de fallen där barnen är lite rädda.

• Sebastian72
    Alexi skrev 2014-07-31 10:57:28 följande:
    Sebastian72: ja vi har badat mycket nu på semestern och bara det ökar ju vattenvanan helt klart.
    Egen erfarenhet: Hatade simskola. Lärde mej simma som fisken i vattnet själv, när det var skoj och utan iskallt tvång.

Två ungar senare, 4 och 8, båda självlärda och utan tvång. Älskar vatten. Men säkert utan dom "rätta" simtagen:)
  • Dr Mupp

Simskolan har nått som kallas svensk simlinje. Första gruppen är baddaren och då handlar det om vattenvana. En del barn blir kvar i flera terminer i den gruppen, andra barn går igenom den snabbt. Men om man lägger ner den tiden det behövs för att de ska våga doppa huvudet och blir trygga i vattnet så är mycket vunnet. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Kan man läa sig simma utan att doppa huvudet?