• Rosenson

Så ont att amma min 2 månaders.

Har nu ammat i 2 månader. Och känns som det aldrig kommer kännas bra. Gör så ont varje gång. Eller någon gång kan det kännas jättebra för att nästa gång göra skitont. Har kollat upp svamp och det var det inte. Men sonen har torsk i munnen.
    Nu har jag även fått typ sår längst in på vårtorna, är alldeles rött och typ skinnflått därinne. Jag tycker det är skitjobbigt och vet inte hur jag ska få det att funka :(. Ska det ta sp lång tid? Är även så öm på vårtorna, kan inte nudda dom knappt. Några tips?

• Svar på tråden Så ont att amma min 2 månaders.
  • humlan1234

Har du provat amningsnapp? Det kan vara bra att använda till såren läker. Har bebisen rätt tag om bröstvårtan? Se till att han gapar stort och får in hela bröstvårtan i munnen.

• Rosenson

Ja, hade amningsnapp i början för platta bröstvårtor, men fick bort nappen och nu vägrar han ta med amningsnapp. Taget tror jag är rätt, men vet inte säkert. Har pratat med Bvc men där får man ingen hjälp. Ringde till amningsmottagningen också, men de sa bara att jag ska prata med Bvc. Så nu vet jag inte vart jag ska vända mig.

• ymmmi

Pröva plastfolie på vårtorna med bröstmjölk.
    Läker snabbt och du fastnar inte i amningsbhn

• maribel

Hade jätteont första 6v, min bebis har också torsk på tungan men var på amningsmott och det är osäkert om det var svamp. Jag fick tom som små blåsor på bröstvårtorna men så sa någon om bebisens ställning är rätt? Och jag ändrade den och besvären försvann!  Tänk på om bebisen ligger rätt, den ska ligga raklång jäms med din kropp och ha hela bröstvårtan i munnen.

• Rosenson

Nu har jag vart på bvc.hon titta på brösten och sa på en gång att det var svamp. Tråkigt att de på vc inte kunde se det. Men har nu fått mycostatin åt pojken och jag skulle smörja med daktar. Får hoppas besvären ger med sig nu.

Nu har jag en annan fråga istället, kan jag bara pumpa och ge flaska tills det läkt? Vad gör jag om jag inte kan pumoa ut så mkt han vill ha? Måste jag amma honom då? Känner att jag vill vila brösten lite nu.

• mel

Risken är stor att ditt barn inte tar bröstet sen.

Jag hade samma besvär som du så jag pumpa och gav i flaska men när de hade läkt så ville min dotter inte ta bröstet mer ...men hon ökade i vikt allafall och har inte vart sjuk på någotsätt :)

Jag lider med dig de gör hemskt ont jag orkade inte amma när dom va så såriga , de gjorde ju så ont att jag grät varje gång jag ammade, jag ville ju verkligen amma efter bröstvårtorna hade läkt men hon ville inte jag kämpa flera veckor men hon vägrade .

Så du bestämmer och känner själv vad du orkar med . Lycka till :)

• Rosenson

Jag har ju både pumpat och gett flaska för någon vecka sedan. Så tror kag fortsätter så :) vill ju amma, men inte om det sla göra såhäront hela riden. Får hoppas svamepn försvinner snabbt :)

Svar på tråden Så ont att amma min 2 månaders.