• FCBJ

Gör skitont att amma

Sen en vecka tillbaka gör det skitont att amma på ena sidan. (Har ammat i ca 5 veckor) Jag försöker att kolla så hon tar rätt tag, men hur jag än gör så gör det jätteont. Har även provat med amningsnapp, men det gör ont då också. (Jag är dock inte van vid att använda amningsnapp, men tror jag får på den rätt)

Är det någon mer som råkat ut för detta och har tips på vad man kan göra? Kan jag råkat ut för en infektion eller något?

Jag vill hemskt gärna amma så det känns lite tråkigt att inte kunna pga att det gör ont. När jag pumpar så gör det inte så ont även om det känns att det inte är helt ok.

• Svar på tråden Gör skitont att amma
  • bibo

Amma på andra bröstet och ge det onda bröstet en paus. Så kan du ju pumpa på det för att hålla igång produktionen. Då kanske det får läka lite och blir bättre. Har du testat sån bröstkräm? Det tyckte jag var super skönt och använde nästan hela tiden.

• Soffan

Mjölkstockning på g kanske?

Amma mer på det onda bröstet, duscha varmt och amma efter, varm vetekudde på och skydda brösten ifrån kall vind/bilfläkt(ac). Tips: Ha ilägg i amningsbhn, de värmer och skyddar lite.

Då jag hade mjölkstockning gick det till andra sidan också för att jag inte ammade på det 'friska' lika mycket...så pumpa eller amma även det bröst som inte gör ont! :)

• AngLarNor

Duscha varmt o massera de onda bröstet eller prova lubba barnet så så att de ligger med kroppen mot din rygg :)

Hade oxå sådär fruktansvärt ont och fick hjälp av dom på amningsmott. :) tro mig de hjälpte!!

• FCBJ

Det är inte mjölkstockning. Det som gör ont är i själva bröstvårtan. Jag har fått ett varuprov av bröstkräm. Ska testa den några dagar och hoppas det går över.

• Soffan

Smörj med bröstmjölk! Tvätta ofta och gnid in med bröstmjölken och lufta(gå bar hemma)

Olika krämer kan göra att bebis inte vill amma pga smaken som blir..

FCBJ skrev 2014-07-28 14:40:46 följande:

Det är inte mjölkstockning. Det som gör ont är i själva bröstvårtan. Jag har fått ett varuprov av bröstkräm. Ska testa den några dagar och hoppas det går över.

• FCBJ

Såg idag (har inte sett det tidigare) att det var ett sår på bröstvårtan. Hoppas det bara är det och att när det läkt ska gå att amma igen på den sidan.

Soffan skrev 2014-07-28 14:53:54 följande:

Smörj med bröstmjölk! Tvätta ofta och gnid in med bröstmjölken och lufta(gå bar hemma)

Olika krämer kan göra att bebis inte vill amma pga smaken som blir..

Jag smörjer in med bröstmjölk efter varje matning och nu när det varit så varmt har jag mer eller mindre gått utan tröja inomhus. Smaken behöver jag inte ta hänsyn till med tanke på att jag inte kan amma på den sidan i alla fall.
    ymmmi skrev 2014-07-28 17:57:49 följande:

Ta plastfolie, är kanon och läker snabbt

Hur menar du man ska göra med plastfolie? Bara sätta på en bit på bröstvårtan eller tänker du att man ska ha bröstmjölk i också?
    Alexi skrev 2014-07-28 22:14:11 följande:

svamp?

Svamp får man väl bara om barnet har torsk på tungan, eller? Hon har inte det.

• ymmmi

Man sätter på den på bröstvårtan tillsammans med bröstmjölk. Då läker det jätte snabbt ixh du fastnar ingen stans heller.
    Det tipset fick jag av en jätte go
    Barnmorska på BB :)

Svar på tråden Gör skitont att amma