• Zuzanne

välja bilbarnstol

Hej, vi måste köpa en bilbarnstol nu då dottern har vuxit ur babyskyddet. Till saken hör att vi saknar bil samt körkort, vi vill ha en stol till dem få gånger hon åker bil. Vi vill inte lägga ut massa pengar på någonting som används så sällan. Vill gärna ha en som hon km använda länge. Vad skulle ni tipsa om och varför?

• Svar på tråden välja bilbarnstol
  • Mellanmjölkens land

Jag skulle nog välja en Hi-Way eller en Max-Way beroende på hur stor hon är och hur länge ni tänkte ha henne bakåtvänd. Bägge stolarna är enkla att montera och tar liten plats för att vara bakåtvända.

De utvändiga måtten ska vara samma men medan Hi-Way är godkänd redan från 0kg är Max-Wayen från 9kg. Vår 9månaders är knappt 75cm lång och väger ca 9kg och Max-Wayen är egentligen lite stor trots att vi har den på minsta inställningarna men i en Hi-Way sitter hon perfekt. Max-Wayen är å andra sidan större invändigt och har högre rygg så att medan det ofta börjar bli trångt i en Hi-Way redan vid 3-4 år (beroende på barnet och bilen) räknar vi med att vår stora kommer kunna sitta i lillasysters stol tills hon är 4-5 år.

• Zuzanne
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-27 20:08:39 följande:

Jag skulle nog välja en Hi-Way eller en Max-Way beroende på hur stor hon är och hur länge ni tänkte ha henne bakåtvänd. Bägge stolarna är enkla att montera och tar liten plats för att vara bakåtvända.

De utvändiga måtten ska vara samma men medan Hi-Way är godkänd redan från 0kg är Max-Wayen från 9kg. Vår 9månaders är knappt 75cm lång och väger ca 9kg och Max-Wayen är egentligen lite stor trots att vi har den på minsta inställningarna men i en Hi-Way sitter hon perfekt. Max-Wayen är å andra sidan större invändigt och har högre rygg så att medan det ofta börjar bli trångt i en Hi-Way redan vid 3-4 år (beroende på barnet och bilen) räknar vi med att vår stora kommer kunna sitta i lillasysters stol tills hon är 4-5 år.

Tack för ditt svar! Har inte ens tänkt på bakåtvänt vs framåtvänt faktiskt! Vad är bäst? Vår flicka är 10 mån och 170 cm/8 kg så hon är väldigt liten. Vi vill helst ha en stol som vi kan ha länge. I vilken prisklass ligger dessa stolar? Vi vill väl egentligen inte lägga mer än runt 1000:- på den då vi som sagt sällan åker bil.
  • Sisisisi

Barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt, det är mycket säkrare. Brukar funka tills de är ca 120 cm om du väljer en av de större stolarna.

Jag skulle välja maxway eller minikid. De kostar ca 2500 kr, lätta att montera, tar liten plats i bilen, funkar till ca 120 cm. Minikid har självspännande band vilket gör monteringen ännu enklare.

Klippan Triofix kanske kan vara något annars, den är visserligen bara godkänd till 18 kg (klarar 20 kg enligt tillverkaren). Kan monteras både med bälte och Isofix, har inga underförankringsband vilken gör monteringen extremt enkel. Kostar nog lite mer än de andra.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • antonbe

Jag använder bara Besafe bilbarnstolar eftersom jag tycker de är bäst, både säkerhetsmässigt och användarmässigt. Dock är de rätt komplicerade att installera, så för er kanske det inte vore så bra.

Vad kommer hon att åka i för bilar? Om möjligt skulle jag välja en stol med isofix eftersom dessa är lättast att installera. Dock måste bilen ha isofix, vilket äldre bilar inte har, samt att de är lite dyrare.

Bakåtvänt tycker jag absolut att det ska vara, rekommendationen är till minst 4 år, det följer vi hemma.

• Zuzanne

Hon kommer i huvudsak åka i Volvo, en typ 80-tal tror jag, den andra helt ny. Kanske taxi ibland.

• mammalovis

Vi köpte en Britax Maxway till andra barnet, nu när hon fyllde ett år. Vi har egen bil, men åker inte så ofta iväg då vi bor i stan. Till första barnet har vi en Maxicosi mobi som är 5 cm, kvar tills huvudet når över kanten (tösen är 99 cm). Dock känns Maxwayen mycket lättare att bära på och tar lite mindre plats.

Om inte babyskyddet är urvuxet på längden och vikten, skulle jag vänta lite och spara, så ni kan passa på att köpa en stol när t ex Babyproffsen har en kampanj. Vi gav 1999 i juni och det är nog det minsta ni får räkna med om ni ska köpa en ny. Begagnat hade jag bara köpt av släkten eller nära vänner så jag vet att de inte har krockat under användningstiden. Bakåtvänt är en självklarhet och ca 500 kr per år den används är ju inte så farligt för en livförsäkring i bilen.

• Zuzanne
    mammalovis skrev 2014-07-28 14:49:16 följande:

Vi köpte en Britax Maxway till andra barnet, nu när hon fyllde ett år. Vi har egen bil, men åker inte så ofta iväg då vi bor i stan. Till första barnet har vi en Maxicosi mobi som är 5 cm, kvar tills huvudet når över kanten (tösen är 99 cm). Dock känns Maxwayen mycket lättare att bära på och tar lite mindre plats.

Om inte babyskyddet är urvuxet på längden och vikten, skulle jag vänta lite och spara, så ni kan passa på att köpa en stol när t ex Babyproffsen har en kampanj. Vi gav 1999 i juni och det är nog det minsta ni får räkna med om ni ska köpa en ny. Begagnat hade jag bara köpt av släkten eller nära vänner så jag vet att de inte har krockat under användningstiden. Bakåtvänt är en självklarhet och ca 500 kr per år den används är ju inte så farligt för en livförsäkring i bilen.

Jo du har ju rätt att 500:-/år inte är så dyrt, tycker mest det blir en stor engångskostnad och lite onödigt dyrt för något hon kanske kommer använda vid 60 tillfällen med tanke på hur sällan vi åker bil.
  • Mellanmjölkens land

Med de förutsättningarna skulle jag välja en Hi-Way. Hon är några cm kortare och 1kg lättare än vår yngsta som skulle behöva växa lite till för att sitta bra ens med de minsta inställningarna på Max-Wayen. Vår tjej har dessutom lång överkropp. Hi-Wayen är även lite billigare (kostar knappt 2000:- )

Med ett litet barn räcker ju dessutom en liten stol längre.

• Zuzanne

Köpte en stol idag, det blev en Britax Hi-Way efter noga övervägande. Den var lätt att bära, satt bra i bilen och hade ett bra pris. Hade vi haft egen bil så hade jag troligtvis köpt en Be-Safe. Tack för era kloka råd, det är verkligen en djungel!

Svar på tråden välja bilbarnstol