• Betula74

Min katt tål inte min kattunge

Har två katter en hane och en hona, 2år gamla båda är kastrerade. Tog hem en kattunge i fredags. Hanen har tagit det rätt bra visst fräser han ibland, men han kan ibland äta ur samma skål som kattungen och ibland nosar de när de möts. 
    Honan fräser så fort hon ser kattungen. Jag har haft kattungen i bur när de ska träffas och hon har gått fram för att fräsa och slå till. Har suttit med honkatten i knät när hon ser lillkatten och hon är spänd som en fjäder: visar tänderna och fräser. Vad ska jag göra. De stora katterna är ute stora delar av dagen så lillkillen vill så gärna umgås när de kommer in och med min tjejkatt så vågar jag inte låta dem mötas än. Jag försöker ha små korta möten. Ska iväg och fixa feliway. Ngn som har nga tips??? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-06 22:50
    Två veckor har nu gått: Kattungen accepteras av hankatten, de äter tom ur samma skål och hälsar på varandra när de ses.

Honkatten fräser djupt i halsen och visar tänderna när kattungen kommer för nära men hon attackerar inte. Hon fräser också åt mig vilket är nytt och är väldigt spänd i kroppen.
    Har gått ut med kattungen i koppel och då följer katthonan med på avstånd , de har fortfarande inte nosat på varandra.

• Svar på tråden Min katt tål inte min kattunge
  • BuoBä

Det tog 3-4 månader innan vår gamla katt slutade fräsa och morra när vi skaffade en kattunge. Så länge de inte skadar varandra är det bara att vänta ut dem.

• Fjärilslarv

alla individer tycker inte om varandra, oavsett vilken art det handlar om.
    Så är det ju för oss människor med.
    Honkatten kanske helt enkelt inte tycker om kattungen, varför måste hon det?

• Betula74

Eftersom vi ska bo ihop i 15år så måste katten åtminstone acceptera att det finns en till katt i hushållet, det går inte att leva i ständiga konflikter.

• Fjärilslarv
    Betula74 skrev 2014-07-27 16:43:54 följande:

Eftersom vi ska bo ihop i 15år så måste katten åtminstone acceptera att det finns en till katt i hushållet, det går inte att leva i ständiga konflikter.

nej acceptera är en sak, men det gör hon ju, eftersom hon inte jagar bort kattungen eller ger sig på henne.
  • Rainbow gg

När vi skaffade ny kattunge så var den gamla inte alls med på noterna. Då stängde min far in katterna i badrummet och hade en webkamera därinne så han kunde hålla koll. Efter den natten har de inte haft problem alls.
    Samma sak gjordes när pappas sambo flyttade in med sin vuxna katt som verken gillar nya människor eller andra djur. De stängdes in alla 3 katterna och det frästes så in i helvete men inte mer än så. Efter det så accepterar de varandra men går gärna omvägar runt varandra. Inga fler fighter iallafall.

• nemo1

Släpp inte ut de andra katterna första tiden, dels är risken stor att de drar och inte kommer tillbaka då det kommit en ny katt in på deras revir. Dels så tar det bara ännu längre tid för dem att acceptera varandra.
    Det gäller att du är precis som vanligt och inte förstorar upp det hela för det känner dina gamla katter direkt. Håll inte i din katt då blir saken bara värre. Det tar tid när man sätter ihop nya katter.

• Haskel

Katter tycker aldrig om kattungar. Kastrerade hankatter brukar ta det bäst och enbart fräsa och/eller hålla sig undan. Icke kastrerade brukar ofta hålla sig borta några dagar.
    Honkatter är värst.

Ingenting att göra åt. Låt katterna vara, de skadar inte kattungen. Ju äldre kattungen blir, ju mer accepterar de den. Så småningom blir de vänner eller accepterar/respekterar de varandra.

Svar på tråden Min katt tål inte min kattunge