• Anonym (Uffe)

Återkommande utanförskap

Jag är nykter alkoholist sedan många år. Min nykterhet är stabil och jag är medlem av Anonyma Alkoholister och går kontinuerligt på AA-möten. Jag har familj och vänner som jag umgås med och jag har ett bra arbete med relativt gott anseende.

Man kan säga att jag lever ett vanligt Svenssonliv.

Men det finns situationer som jag då och då hamnar i som känns jobbiga och svåra. Ibland när människor i min närhet dricker hamnar jag i ett sinnestillstånd där jag känner mig utanför. Det handlar inte om människor som blir fulla, utan mer om när flera dricker ett glas vin eller någon öl.

Det är inte så att jag vill dricka eller känner något slags sug eller liknande. Utan jag känner mig annorlunda och fel. Denna känsla kommer inte alltid utan bara då och då. Jag kan ofta inte rå över det. Kanske har de blivit vanligare på senare tid.

Min sambo vet t ex inte när hon kan ta ett glas vin och inte. Flera gånger har vi hamnat i den situationen att hon frågar mig om det är okej att ta ett glas. Detta är inte en bra situation att mitt känslotillstånd ska avgöra om hon får dricka eller ej.

Idag var en sådan situation när vi hade gäster hemma och när jag kom hem hade min sambo hällt upp ett glas vin till de två gästerna. Just idag skapade detta en känsla av utanförskap. Jag känner mig fel och blir svår och smått sur, vilket går ut över alla.

Det är ingen skön känsla för mig och det är säkert heller ingen trevlig känsla för min sambo som märker min reaktion.

Jag har så svårt att hantera dessa situationer. Idag blir det bara mer och mer legitimt att dricka vin och öl till måltider. Detta gör också att jag mer och mer känner mig utanför.

Jag vill inte att det ska vara så här och jag vill inte uppleva denna känsla, inte för mig själv och inte för min sambo.

Detta har också lett till att jag blir mindre social och undviker människor som dricker.

Jag vill åter igen poängtera att det handlar inte om fulla människor. Det är lättare att hantera. Det är vanliga människor som dricker något glas vin eller någon öl. I deras sällskap känner jag mig utanför, annorlunda och fel.

Är det någon som känner igen sig i detta eller har någon synpunkt så får du gärna skriva något.
Svar på tråden Återkommande utanförskap