• magizmaka

Dyspraxi eler sen språkutveckling?

Min son som är 2 år och 3 månader har inte alls kommit igång med talet! Säger bara några enstaka ord, typ mamma, oj, aj. Känner mig rätt orolig att det inte kommer igång. Storebror är 5 år och han var också sen men ändå inte så här sen. Vi går hos logopeden med honom och det kommer mer och mer. Logopeden har diskuterat dyspraxi men osäkert om det är det han kan ha. Språket har utvecklats jättemycket på honom nu.

Däremot kanske lillebror kan ha det. Han har alltid varit lite "klumpig" och ramlat ofta. Känner att det är lite tidigt att börja gå till logopeden med lillebror men TSS kanske kan vara något? (Tecken som stöd)

Någon som har erfarenheter av dyspraxi eller sen språkutveckling?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Dyspraxi eler sen språkutveckling?
  • Dr Mupp

Absolut inte för tidigt att gå till logopeden. Vi har gott hos logoped sen yngsta var 20 månader. Han har en konstaterad talförsning och ligger ca ett år efter i talet. Har normal förståelse.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • magizmaka

Tack för svar!

Tycker du att det har varit effektivt med logopeden, har hans tal kommit igång mer efter att ni började gå där?

• Vevvis

Jag har två grabbar med grav dyspraxi som vi gått hos logoped hos sen de var 18 månader, så tycker inte det är för tidigt.
    Vi har använt oss av TSS och det rekommenderar jag

• Dr Mupp
    magizmaka skrev 2014-08-16 20:01:48 följande:

Tack för svar!

Tycker du att det har varit effektivt med logopeden, har hans tal kommit igång mer efter att ni började gå där?

Ja logopeden har varit kanon. Vi fick hjälp med stödtecken och har sen allt eftersom kunnat droppa dem när han språk utvecklats.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • magizmaka

Så skönt att höra!! Då ska jag prata med logopeden i veckan så att vi får hjälp. Storebror pratar ju så mycket bättre så det är nog dags att börja gå med lillebror också.

Svar på tråden Dyspraxi eler sen språkutveckling?