• Clee01

Ekonomi under betänketid???

Det är så här att jag med exet har gjort skilsmässopapperna och ligger under betänketid som är till december... Just nu klarar vi oss bra med det vi får ihop jag och barnen men problemet kommer nästa månad då nu sista juli får jag min sista penningdag så den 1 aug måste jag skriva in mig i ams som arbetslös men där tar det tid innan man får bidrag... är det soc jag måste vända mig till? hur tänker dom under betänketid? måste exet ge mig mer pengar då? Jag har sökt till distanskurser för att få csn och klara mig på det men kom inte in tydligen för inget svar har jag fått... och jobb har jag sökt inom vården då det är där jag jobbat förr och är uska men inget har jag heller fått då jag inte har möjlighet att jobba helger/kvällar och vikarie är det svårt att jobba som då jag har alla 3 barnen heltid (1 år, 2 år och 4 år) och pappan finns men han jobbar så mycket att han umgås med dom 1 - 2 ggr i veckan... och helt seriöst jag känner mig helt utmattad vet inte om jag skulle klara av att jobba ens :/ men jag vill för då skulle vår ekonomi bli bättre men samtidigt vill jag räcka till som mamma och vill helst inte att dom ska spendera hela dagarna i dagiset, dom växer så fort, vill helst kunna vara med dom så mycket som möjligt.

Just nu ser det ut så här:
    Bostadsbidrag: 4800
    Barnbidrag: 3754
    Underhållsbidrag: 3819
    Föräldrapenning: 4900

Totalt ca: 17.273
    Minus ca: 12.000 i räkningar (hyra el försäkringar dagis csnlån internet osv)
    Kvar: 5273 till mat kläder och aktiviteter... jag blir inte över med en krona
    men fr.om nästa månad så måste jag ta 4900 minus alltså 300 kr kvar till mat och ens det bara blöjor slösar jag 400 kr/månad

Så vad händer nu? boka en möte med sos som kanske kommer hjälpa mig eller kommer hon kräva att exet ger mig mer pengar?

exet får cirka 18000 och har 3000 i räkningar minus underhållet ca:4000 och bor gratis hos sin syster  liten etta alltså blir han över med 11.000 med detta har ju inte jag med och göra vi är ju skilda så känns lite dumt att kräva mer pengar ju :/

Känner mig lite lost vet inte vad jag ska göra :(

• Svar på tråden Ekonomi under betänketid???
  • Anonym (???)

Vad betalat Du i hyra el hemförsäkring och ev arbetsresor för det är vad försörjningsstöd kommer betala för dig o lite latent om du är under norm och beviljas hjälp

• Harmagedon

Under betänketiden är ni inte skilda och han är fortfarande försörjningsskyldig.

• Clee01
    Anonym (???) skrev 2014-07-25 13:59:45 följande:

Vad betalat Du i hyra el hemförsäkring och ev arbetsresor för det är vad försörjningsstöd kommer betala för dig o lite latent om du är under norm och beviljas hjälp

Harmagedon skrev 2014-07-25 14:05:09 följande:

Under betänketiden är ni inte skilda och han är fortfarande försörjningsskyldig.

Men vem är det som kollar upp hur mycket exet borde ge mig då? För vi skulle nog inte kunna komma överens om något.. kanske soc som kommer kolla hans kontoutdrag då med...??
  • Anonym (???)
    Clee01 skrev 2014-07-25 16:30:54 följande:

Men vem är det som kollar upp hur mycket exet borde ge mig då? För vi skulle nog inte kunna komma överens om något.. kanske soc som kommer kolla hans kontoutdrag då med...??

Varför skall soc kolla hans utdrag? Ska han söka försörjningstöd? Hur stor var din hyra och andra räkningar
  • Clee01
    Anonym (???) skrev 2014-07-25 16:39:23 följande:
    Varför skall soc kolla hans utdrag? Ska han söka försörjningstöd? Hur stor var din hyra och andra räkningar
    Nej för förra personen som skrev sa att exet är försörjningskyldig då tänker jag att vem vet hur mycket jag ska få eller inte... men jag vet att om jag söker soc så är det mina kontoutdrag osv
  • ITpappan

Jag ser ett mönster:

BostadsBIDRAG

BarnBIDRAG

UnderhållsBIDRAG

FöräldraBIDRAG

• Anonym (???)

Du vägrar konstant svara på mina frågor vilket gör att jag har svårt att ta dig på allvar

• Ramborg
    Clee01 skrev 2014-07-25 23:46:49 följande:

Nej för förra personen som skrev sa att exet är försörjningskyldig då tänker jag att vem vet hur mycket jag ska få eller inte... men jag vet att om jag söker soc så är det mina kontoutdrag osv

Det är du själv som ska kräva pengar av honom. Vänd dig till en jurist om du behöver hjälp.
    42.
  • Anonym (fia)
    ITpappan skrev 2014-07-26 01:22:29 följande:

Jag ser ett mönster:

BostadsBIDRAG

BarnBIDRAG

UnderhållsBIDRAG

FöräldraBIDRAG

OT men va ska hon göra be försäkringskassan sluta betala ut barnbidrag bara för att hon är arbetslös?

Även om hon skulle jobba så är mannen skyldig att betala underhåll så länge han inte har barnen 50%

Föräldrapenning får alla som är hemma med barnet oavsett om du är arbetslös el ej, ska hon strunta i de oxå?

Det enda bidraget som är för låginkomsttagare är ju bostadsbiddraget resten betalas ju ut till de flesta som har barn i samhället oavsett livssituation.

OnT. Normen hos soc ligger omkring 12000kr kanske lite högre då du har 3 barn.

Det är nog lättare att hitta jobb än försöka tjäna några 100lappar hos soc.

Sålänge du söker arbete får du se om vad som kostar så mycket och ringa runt för att be om uppskov på Csn och ev fler ställen du har lån hos.

Säg upp onödiga abonnemang.

Samt fokuserad på att åtminstone hitta deltidsarbete då det täcker förlusten av föräldrapenningen.
  • mammalovis

Vad du gör nu kan jag inte svara på, men om fd mannen är en bra pappa för barnen, så får du kräva att han tar dem hälften eller åtminstone varannan helg och de kvällar du måste jobba., så du har möjlighet att jobba kvällar och helger, så du kan få ett jobb igen. Pappan får helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att han inte kan jobba hur mycket som helst på barnens bekostnad.

Kolla upp om det finns barnomsorg nattetid sk nattis (inget obligatoriskt för kommunerna) och ansök om det, så kan du bli friare att jobba det som behövs senare om pappan ställer till det. Att vara ensamstående är tyvärr tufft på många plan. Jag fick låna pengar av min mamma för att få ihop ekonomin i skarven, då vi bara varit sambos.

• Clee01
    ITpappan skrev 2014-07-26 01:22:29 följande:

Jag ser ett mönster:

BostadsBIDRAG

BarnBIDRAG

UnderhållsBIDRAG

FöräldraBIDRAG

jag visste att någon skulle påpeka det men efter att jag plugga klar så blev jag gravid och mådde pyton sen har jag varit föräldraledig i 5 år och nu skild så nu är det som det är :/
  • Clee01
    Anonym (???) skrev 2014-07-26 06:01:34 följande:

Du vägrar konstant svara på mina frågor vilket gör att jag har svårt att ta dig på allvar

Sorry missade dina frågor... så här ser det ut den här månad

Hyra: 8194
    El: 495
    Csn: 1100
    Dagis: 463
    Bredband: 379
    Gym: 499
    Linser: 279
    Mobil: 199
    Swedbank: 60 

Där har ni alla mina räkningar och 1 gång per år betalar jag tandläkarabonemang ca: 1100 och var 3:e månad betalar jag hemförsäkring och barnförsäkring då blir det ca: 1000 

• Clee01
    Anonym (fia) skrev 2014-07-26 08:31:12 följande:
    OT men va ska hon göra be försäkringskassan sluta betala ut barnbidrag bara för att hon är arbetslös?

Även om hon skulle jobba så är mannen skyldig att betala underhåll så länge han inte har barnen 50%

Föräldrapenning får alla som är hemma med barnet oavsett om du är arbetslös el ej, ska hon strunta i de oxå?

Det enda bidraget som är för låginkomsttagare är ju bostadsbiddraget resten betalas ju ut till de flesta som har barn i samhället oavsett livssituation.

OnT. Normen hos soc ligger omkring 12000kr kanske lite högre då du har 3 barn.

Det är nog lättare att hitta jobb än försöka tjäna några 100lappar hos soc.

Sålänge du söker arbete får du se om vad som kostar så mycket och ringa runt för att be om uppskov på Csn och ev fler ställen du har lån hos.

Säg upp onödiga abonnemang.

Samt fokuserad på att åtminstone hitta deltidsarbete då det täcker förlusten av föräldrapenningen.
    Det sista jag vill göra är att vända mig till soc men ser ingen utväg då nästa månad blir min sista utbetalning av föräldrapenningen och då börjar 1 årigen sin inskolning och dotterns som byter avdelning.
  • Anonym (???)

Då ts kan betyda att du får försörjningsstöd om du ansöker. Socialtjänsten gör en individuell bedömning de betalar dock inte Bredband, Gym, Linser, Mobil, Swedbank det får du betala själv

• Rut86

I vissa kommuner räcker det att ni har flyttat isär för att du ska kunna ansöka om försörjningsstöd som ensamstående. I andra kommuner kan du inte få försörjningsstöd så länge ni har betänketid. Har inte kollat så noga på dina inkomster och utgifter så vet inte hur du ligger i förhållande till normen men du får ringa din kommun och kolla vad som gäller där. (Arbetar med försörjningsstöd)

• Anonym (???)

9000 under norm men sen beror det som sagt på kommunens riktlinjer

• Vinterankan

Så du menar att du ska gå på soc för att du inte kan ta ett arbete pga att du måste ha barnen på heltid? Kräv av pappan att han tar sitt ansvar för barnen så att du kan jobba. Han får väl gå ned i arbetstid eller något.

• Clee01
    Vinterankan skrev 2014-07-26 20:15:10 följande:

Så du menar att du ska gå på soc för att du inte kan ta ett arbete pga att du måste ha barnen på heltid? Kräv av pappan att han tar sitt ansvar för barnen så att du kan jobba. Han får väl gå ned i arbetstid eller något.

Exet gick med nu och ska ha dom varannan helg så får ta en dagtid jobb medans dom är på dagis.. inte så lätt då dom flesta jobb har skift nu men men...
  • Clee01
    Rut86 skrev 2014-07-26 17:27:37 följande:

I vissa kommuner räcker det att ni har flyttat isär för att du ska kunna ansöka om försörjningsstöd som ensamstående. I andra kommuner kan du inte få försörjningsstöd så länge ni har betänketid. Har inte kollat så noga på dina inkomster och utgifter så vet inte hur du ligger i förhållande till normen men du får ringa din kommun och kolla vad som gäller där. (Arbetar med försörjningsstöd)

Anonym (???) skrev 2014-07-26 17:33:07 följande:

9000 under norm men sen beror det som sagt på kommunens riktlinjer

Ska boka en tid hos soc få se vad dom säger...

Svar på tråden Ekonomi under betänketid???