• Christel89

ersättning

Min dotter är 8 månader och inte alls intresserad av mat.
    Har helammat henne, och erbjuder mat varje dag och ibland få vi i henne lite, men de känns som att de kommer släppa snart ;)
    hon ha börjat öppna munnen när gröten kommer, och vi ge henne glutenfritt då hon skrek himla mycket när vi började med välling o gröt.
    Sedan fem månaders kontrollen ha hon inte gått upp så mycket och inte heller växt på längden, och jag förstår att min bröst mjölk kanske inte är så givade för henne längre, men vill heller inte tvinga i henne mat.
    Så nu skulle jag prova med ersättning, och köpte baby semp 2 lemolac.
    På den står det måltider per dygn, 3-1.
    betyder det att jag inte få ge henne den ersättningen mer än 3 ggr per dygn?
    ska jag köpa någon annan ersättning istället?
    Jag förstår att en 8 månaders ska ha i sig hela måltider med mat /gröt. men jag kan inte tvinga i henne.
    Mvh Christel

• Svar på tråden ersättning
  • saragranberg

Vi använde babysemp 1 till våran son tills han var 8 månader och började äta riktig mat. Sen fick han även babysemp1 på natten/kvällen om han vaknade och var hungrig.

Våran bvc sköterska sa att det var okej även fast den bara var upp till 6 mån :)

• Lovisa09

Tänk ersättning som amning. Vissa helammar betydligt längre än 6 mån. Du ger ersättning när det behövs, blir det 1 eller 5 ggr per dygn spelar ingen roll. Men jag har tolkat det som att de skriver så pga man i den åldern ofta introducerar fast föda och att man då inte ger ersättning/ammar lika ofta. Men ersättning är fullgod näring och barnet får i sig det de behöver.

Svar på tråden ersättning