• Lilje

Hur kan jag hjälpa min kompis?

En del av mina vänner håller på med blandmissbruk av varierande sort. Dom flesta fungerar ok ändå, men det är en tjej som nu behöver hjälp på riktigt. Hon och hennes kille har pixat i månader känns det som, är ständigt påtände, och igår la hon upp en bild där hon har skurit upp armarna riktigt djupt. Man kunde se köttet. Dom hade åkt till akuten, som ville lägga in henne, men då hon vägrade fick dom lämna igen, hon är inte ens sydd ihop.

Hon behöver hjälp på riktigt, men vad kan jag göra? Jag orkar inte leka psykolog när dom är påtända, och tror inte riktigt det kommer hjälpa. Kan man ringa någon? Hon är 30+, så inget barn.

• Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min kompis?
  • Zmulin

Nej nej och nej! Blanda INTE in lagen i detta. Det kommer inte hjälpa, snarare tvärtom! Hon behöver en vän i detta nu, knappast LVM. Det kommer bara göra allt värre.

Jag förstår att du inte vill leka psykolog. Det behöver du inte göra. Hon är trettio år och ansvarar för sitt eget liv. Men du kan visa att du bryr dig om henne, att du är ett stöd om hon vill och att du bara vill hennes bästa. MEN man kan aldrig ändra någon som inte helhjärtat vill sluta. Tyvärr.

Det är dock viktigt att någon syr ihop hennes skärsår då det kan bli infekterat vilket kan leda till sepsis. Jag skulle förslå att du ringer och pratar med henne om att om hon inte syr ihop det så ÄR det farligt och att hon kan göra det på VC och att de har tystnadsplikt. Men gå inte på för hårt då det antagligen resulterar i att hon tar avstånd från dig. Och hon verkar behöva dig. Säg att du vill henne väl och att att du bryr dig om hennes mående. Du kan aldrig få henne att vilja något hon inte vill, men du kan starta frön som leder till processer.

DU är mer värdefull än vad en tvångslag någonsin kommer vara. Tro mig.

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min kompis?