Sovrutiner?
Vid vilken månad/ålder började ni införa sovrutiner för era barn?
Hur såg det se ut?
Vid vilken månad/ålder började ni införa sovrutiner för era barn?
Hur såg det se ut?
När de börjar ha aktiv vakentid så det är olika. Kommer inte ihåg hur gammal min äldsta var men min yngsta är 3,5 mån (7,5v för tidigt född) och har väl haft sovrutiner ca 1-1,5mån.
höll honom vaken mellan två mål på kvällen och nu somnar han direkt efter den rutinen.
alla barn funkar ju olika :)
Vid tre månaders ålder började dottern somna för natten kl 19 och sova 5-6 timmar innan amning efter att tidigare somnat runt 23-24 tiden. Då införde vi en liknande rutin i samband med sista amningen: blöjbyte, pyjamas, lite sång och gos och så amning till sömns kl 19 och sen ner i sängen. Har sen dess haft samma rutin och det har funkat bra, dottern är nu 8 månader och somnar på egen hand efter amningen. Är vi borta på middag tex, har jag med mig pyjamas och nattar dottern på samma sätt som hemma.
Vid 8 månader behövde vi införa rutiner för sonen. Innan gick det att äta och sova vid behov men sen blev det kaos. Fa läggningen på kvällen blev hopplös. När vi ändå fick rutin på sömnen var det lika bra att få rutin på maten också.
Vår dotter är alldeles för liten för rutiner nu men ändå finns det några där. Ganska skönt.
Vi har dock inte pyjamas då det är då otroligt varm just nu! :O
Det är mer eller mindre bara blöja dag ut och dag in.
Jag har tre barn. De har alla varit väldigt olika så vi har inte haft samma rutiner. Verkliga rutiner har vi inte haft förrän de passerat i alla fall året. Däremot har man ju så klart vanor ändå. Våra barn har t.ex. alltid somnat ammandes eller i sjal/bärsele. Det är ju så klart en vana och en form av rutin som barnet känner igen sig i. När det kommer till tider och liknande så har vi valt att följa barnen så mycket som möjligt. Oerfarenhet med första barnet gjorde att vi kämpade för mycket med sömnen inledningsvis upplevde jag. Andra och tredje barnet har liksom mest fått hänga på och har sovit när de varit trötta. Yngsta är 13 månader nu. Senaste tiden har vi upplevt att det blivit väldigt viktigt för nattsömnen med dagsvilan (när den ligger på dagen) så ja....det är väl nu då kanske vi har börjat med rutiner för hans del. De kommer ju automatiskt tycker jag efter hand.