• Liljekonvalj

Sjukskrivning under graviditet

Hej!
    Jag har sjukskrivit mig på halvtid sen i fredags. Ska träffa läkare på onsdag och hoppas på läkarintyg om sjukskrivning 50% fortsättningsvis. 
    Jag är gravid i vecka 32 och har en oerhörd smärta i ryggen och foglossning som gör det omöjligt för mig att jobba 8 h pass.

nu till mina frågor:
    1. Behöver jag vara orolig att FK inte godtar min sjukskrivning? (jag vet att det beror på vad läkaren skriver. Men om han berättar mina besvär samt att jag ej kan utföra mitt arbete på heltid)

2. Jag har ett vikariat fram till 140815 och har beräknad förlossning 140917. Min plan är att ta ut föräldrapenning för äldsta sonen från 140816 och tills bebis kommer. Ska jag då vara fortsatt sjukskriven 50% fram till förlossningen, och få sjukpenning 50% och ta föräldrapenning 50% ?

3. Jag vet att detta är en tråd om sjukpenning osv. Men nu när jag jobbat har min SGI höjts från sist jag var föräldraledig. Hur gör jag för att min föräldrapenning för min äldsta son ska vara baserad på min nuvarande SGI och inte min förra?

Jätte tacksam för svar!
    Mvh, Malin 

• Svar på tråden Sjukskrivning under graviditet
  • Försäkringskassan
    Hej!
    Här på Familjeliv kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Har man frågor som gäller ett enskilt ärende är man välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. 
    Öppettider i sommar (23 juni-17 augusti)

Måndag-fredag: 8-16
    Lördag- söndag: stängt

Var snäll och ring oss.

Hälsningar
    Agaton, handläggare

• Liljekonvalj

Hej!
    Jo men när jag ringer får jag tillbaka "kundcenter har hög belastning, var god försök senare"

Jag fick snabbt en läkartid och ska träffa honom som sagt imorgon. Vore jätte bra om jag kunde få svar under dagen.

• Försäkringskassan

Hej
    På detta forum kan vi endast svara på generella frågor.

Din arbetsgivare betalar ut sjuklön till dig för de första 14 dagarna som du är sjuk. Den första dagen är karensdag och då får du ingen ersättning.

Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan. Då får du hem en blankett som du ska fylla i och skicka till oss. Om du har e-legitimation kan du fylla i blanketten på vår hemsida under Mina sidor. Kom ihåg att skicka in läkarintyget till oss i original.

Är du föräldraledig, arbetslös, egen företagare, studerande med aktivitetsstöd eller har arbetsgivare som inte betalar sjuklön och blir sjuk ska du själv anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du gör det den första dagen som du är sjuk. Du kan göra anmälan direkt med vår självbetjäningstjänst.

Om du är fortsatt sjukskriven sedan så skickar du in nya läkarintyg och informerar försäkringkassan vid en förändring i sjukskrivningen eller gör en friskanmälan.

När det gäller sjukskrivningen så bedöms varje inkommande  läkarintyg  utifrån din arbetsförmåga av handläggaren. och vi har en normal handläggningstid på 30 dagar , så vi kan inte säga något i förväg om möjligheterna att få bedömd sjukpenning.  Man kan vara sjukskriven på 100%, 75%,50% och 25% .Varje förändring i sjukskrivningen ska meddelas försäkringskassan .

Om man har haft ett stadigvarande arbete på 6 månader så räknas SGI på den aktuella inkomsten och man uppger den aktuella inkomsten när man får ett ärende hos Försäkringskassan. 

Hälsningar
    Birger, handläggare 

Svar på tråden Sjukskrivning under graviditet