• Palmhjärtat

frilans

Hej!

Jag och min sambo väntar barn som är beräknat till februari om allt går väl. Då vi är helt nya på detta undrar jag hur det fungerar, jag jobbar 100% och han är anställd på 60%, resterande 40% frilansar han men på pappret räknas han ju som arbetslös de 40%. Hur kommer det bli för oss sen när barnet är fött?

• Svar på tråden frilans
  • Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenningen baseras på stadigvarande arbete. Med stadigvarande menas att inkomsten ska ha varat eller kunna antas vara under minst sex månader i en följd, eller vara årligen återkommande.

För din del som arbetar 100 % stadigvarande kommer föräldrapenningen att baseras på en årsinkomst utifrån din heltidsmånadslön*12.

För din sambo kommer föräldrapenningen dels att räknas utifrån inkomsten på den 60 % anställningen. Beroende på hur stadigvarande hans frilansarbete är får han även räkna in den genomsnittliga inkomsten av detta på sin årsinkomst.

Såhär räknar du ut föräldrapenningen:

Årsinkomen *0,8*0,97/365= föräldrapenning per dag

Hälsningar

Carolin, handläggare 

• Palmhjärtat
    Försäkringskassan skrev 2014-07-21 12:15:08 följande:

Hej!

Föräldrapenningen baseras på stadigvarande arbete. Med stadigvarande menas att inkomsten ska ha varat eller kunna antas vara under minst sex månader i en följd, eller vara årligen återkommande.

För din del som arbetar 100 % stadigvarande kommer föräldrapenningen att baseras på en årsinkomst utifrån din heltidsmånadslön*12.

För din sambo kommer föräldrapenningen dels att räknas utifrån inkomsten på den 60 % anställningen. Beroende på hur stadigvarande hans frilansarbete är får han även räkna in den genomsnittliga inkomsten av detta på sin årsinkomst.

Såhär räknar du ut föräldrapenningen:

Årsinkomen *0,8*0,97/365= föräldrapenning per dag

Hälsningar

Carolin, handläggare 

Tack för ditt svar!

Men kan jag ta ut full föräldrapenning de dagar han frilansar (han har inte ett registrerat företag)?

Och de dagar han tar föräldrapenning räknas det på hans 60%-iga lön?
  • Försäkringskassan

Hej!

Grunden för att kunna ta ut föräldrapenning är att man har barnet i sin vård. Den förälder som är föräldraledig och vårdar barnet har rätt att ansöka om föräldrapenning. Ni ses som egna individer och påverkar inte varandras föräldrapenning.

Om det är du som är föräldraledig och vårdar barnet så är det du som tar ut föräldrapenning för det. Om den andre föräldern arbetar som anställd eller som frilans spelar ingen roll för din del. Det som har betydelse är vem som vårdar barnet.

Som min kollega skrev så ska ett arbete eller arbete i eget företag pågå i minst 6 månader och vara stadigvarande för att vi ska kunna fastställa en sjukpenninggrundande inkomst (sgi). Det är utifrån den som föräldrapenningen beräknas. Man kan ha flera olika arbetsgivare, både anställning och eget företag eller bara eget företag. Grunden är att för att kunna tillgodoräkna sig inkomsterna är att de är stadigt återkommande eller vara i minst 6 månader.

När det gäller hur föräldrapenningen beräknas för din sambo så beror det lite på, vi behöver veta mer kring hans situation. När han frilansar, vem betalar hans lön om han inte har eget företag, han har kanske flera arbetsgivare? Det bästa är att din sambo ringer till kundcenter så kan vi hjälpa honom reda ut vad som gäller för honom. Kundcenter nås på telefon 0771- 524 524.

Om hans anställning och hans frilans är stadigvarande och pågått i minst 6 månader så kan båda inkomsterna ligga till grund för föräldrapenningen. Man räknar alltså samman båda inkomsterna till en total årsinkomst och beräknar föräldrapenningen utifrån den.  

Hälsningar 
    Erling, handläggare 

Svar på tråden frilans