• Anonym (Problemlösning)

Var går gränsen för alkoholism? Hur mkt och hur länge?

En sak måste jag reda ut. Det gäller alkohol, partnern dricker ca 1 fl vin per dag och har gjort det i över ett år (efter barnet föddes). Jag tycker det är för mycket, och det erkänner hon. Men det händer inte mycket på nerdragningen. Jag dricker mer normalt men har erbjudit att helt hålla upp tex en vit månad men det tycker hon inte behövs.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Var går gränsen för alkoholism? Hur mkt och hur länge?
  • Anonym (...)

Låter som ni behöver hjälp sök på nätet för att finna närmaste aa. Hon är en alkoholist redan, nu är det dax för henne att välja. Alkoholen eller barnet. Ställ dig frågan. Vill jag att mitt barn ska växa upp i den här miljön. 

Jag har försökt lägga fram dylika test på ett trevligt men det har inte gått, det tyder ju på ett sjukligt förhållande till vinet. Hon säger att hon inte vill sluta nu kanske sen... Har även blivit rätt otrevlig vilket säkert hänger ihop.

Jag är orolig för henne och för familjen.

Om det skulle gå så långt kan man få ensam vårdnad om hon inte ändrar sig? Jag vill inte att barnen ska lida pga denna egoism.

• PiceaX

Prata med någon på BVC eller liknande! Ni behöver hjälp. Det kommer att bli skitjobbigt, men ni måste! Det kanske är alkoholen i sig som är problemet, men det kan även vara något annat, en depression t.ex. Önskar er lycka och styrka!

• Anonym (Varning)
    PiceaX skrev 2014-07-21 23:46:06 följande:

Prata med någon på BVC eller liknande! Ni behöver hjälp. Det kommer att bli skitjobbigt, men ni måste! Det kanske är alkoholen i sig som är problemet, men det kan även vara något annat, en depression t.ex. Önskar er lycka och styrka!

Nej, man ska aldrig gå och berätta någonting negativt på BVC. De skulle anmäla till soc direkt, och man vet aldrig hur de som får ärendet reagerar. De kan ta över makten över barnen och familjen om de vill - omhänderta barnen, eller tvinga familjen att bo på utredningshem eller något. Mycket bättre att söka hjälp privat, och inte blanda in de offentliga kanalerna alls.
  • Anonym (Varning)
    Anonym (testa) skrev 2014-07-21 20:51:38 följande:

Gränsvärdet är 1,5 glas vin för kvinnor enligt Systembolaget. Be din partner göra det här testet:

www.alkoholprofilen.se/

Fast nu har du fattat fel. Klart att man inte är ALKOHOLIST för att man vid något tillfälle dricker två eller till och med tre glas vin! Eller menar du om man dricker varje dag..? Då är man fortfarande inte ALKOHOLIST, men däremot kan man skada sina inre organ då de aldrig får vila från alkoholförbränningen. 

Alkoholism är mera ett beteendemönster, även om kvantiteten också spelar in såklart.
  • Godnatt

Att dricka alkohol dagligen är alkoholism. Det kommer bli en jobbig väg hur ni än bär er åt.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Anonym (Varning)
    Godnatt skrev 2014-07-22 00:30:16 följande:

Att dricka alkohol dagligen är alkoholism. Det kommer bli en jobbig väg hur ni än bär er åt.

Det behöver det inte vara. Alkoholism = beroende. Om personen dricker varje dag men KAN hålla upp, så är det inte alkoholism. 

Hur eller hur så har TS' fru en skadligt hög konsumtion, och hon kan bli farlig för barnet också under påverkan.
  • PiceaX
    Anonym (Varning) skrev 2014-07-22 00:12:05 följande:
    Nej, man ska aldrig gå och berätta någonting negativt på BVC. De skulle anmäla till soc direkt, och man vet aldrig hur de som får ärendet reagerar. De kan ta över makten över barnen och familjen om de vill - omhänderta barnen, eller tvinga familjen att bo på utredningshem eller något. Mycket bättre att söka hjälp privat, och inte blanda in de offentliga kanalerna alls.
    Nej, de omhändertar inte barnen för att en förälder dricker en flaska vin om dagen. Var får folk allt ifrån?
  • Anonym (Varning)
    PiceaX skrev 2014-07-22 00:58:23 följande:
    Nej, de omhändertar inte barnen för att en förälder dricker en flaska vin om dagen. Var får folk allt ifrån?
    Det kan de mycket väl göra. När barnet är så litet. Beror helt och hållet på vilka socsekreterare som tilldelas fallet. Men det troligaste är att det blir något slags övervakning. Typ att socpatrullen kommer vid oregelbundna intervaller och låter henne blåsa. Samtidigt som hon tvingas gå i något slags vård. 

Allt detta är i sig inte fel, men det blir inte roligt för TS och hans fru att bli övervakade på det sättet, och att leva under hot. Det är mycket bättre att söka hjälp privat - och jag vet vad jag talar om. 
  • Anonym (Varning)
    PiceaX skrev 2014-07-22 00:58:23 följande:
    Grejen är ju också, att om de väl börjar utreda familjen så kan de hitta något annat att anmärka på.
  • Godnatt
    Anonym (Varning) skrev 2014-07-22 00:50:59 följande:
    Det behöver det inte vara. Alkoholism = beroende. Om personen dricker varje dag men KAN hålla upp, så är det inte alkoholism. 

Hur eller hur så har TS' fru en skadligt hög konsumtion, och hon kan bli farlig för barnet också under påverkan.
    Finns det i din värld en annan anledning att dagligen dricka alkohol om det inte rör sig om beroende? Tycker ja känner igen beteendet från rökande kompisar som dagligen röker och säger sig kunna hålla upp när de nu vill...
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se

Jo det lutar mot beroende, humöret i övrigt är också sämre. Kanske beror det på depression, säger att hon mår dåligt men vill inte göra något annat emot det!

Frågan är hur jag ska kunna hjälpa henne på bästa sätt? ska ringa aa iaf.

P.s det är betydligt värre med alk.beroende än nikotinberoende.

• Anonym (B)
    Godnatt skrev 2014-07-22 09:22:15 följande:

Finns det i din värld en annan anledning att dagligen dricka alkohol om det inte rör sig om beroende? Tycker ja känner igen beteendet från rökande kompisar som dagligen röker och säger sig kunna hålla upp när de nu vill...

Det finns , till exempel om man sysslar med vinodling , dock TS man verkar ha alkoholproblem.
  • Nöjd man
    Anonym (B) skrev 2014-07-24 12:26:47 följande:
    Det finns , till exempel om man sysslar med vinodling , dock TS man verkar ha alkoholproblem.
    ...inte TS man.....TS fru !
    ...du är den du är utifrån dina handlingar, inte vad du säger...
  • Anonym (Varning)
    Godnatt skrev 2014-07-22 09:22:15 följande:
    Det finns i och för sig folk som dricker alkohol varje dag UTAN att ha ett beroende, men då rör det sig inte om en hel flaska vin eller motsvarande. Utan kanske ett eller två glas vin till middagen varje kväll, ELLER ett glas portvin vid brasan på kvällen, ELLER en sängfösare bestående av 4 cl sprit. Men inte allt på en gång!
  • Anonym (B)
    Nöjd man skrev 2014-07-24 12:49:23 följande:

...inte TS man.....TS fru !

Fru , förlåt.
Svar på tråden Var går gränsen för alkoholism? Hur mkt och hur länge?