• Anonym ((Undrar))

Biomamma? vad är det för hitte-på?

Jag undrar över uttrycket "bio-mamma" som är vanligt förekommande på FL. Varför används det egentligen? Jag lever själv ihop med mitt barn pappa men mina föräldrar separerade när jag var liten och för mig har det bara funnits en mamma. Jag hade däremot en styvmamma hemma hos pappa och henne har jag alltid refererat till som styvmamma. Min egen mamma har alltid varit mamma. Det känns som ett krystat uttryck som verkar syfta till att det finns två mammor? Varför inte bara låta mamma vara mamma och pappans nya kan vara styv/bonus/extra-mamma eller vad man nu väljer att kalla det. Kan förstå uttrycket biologisk mamma när det gäller adoption då den biologiska mamman lämnat över sitt barn adoptivföräldrarna.

• Svar på tråden Biomamma? vad är det för hitte-på?
  • WilliamsMom

Håller med du.

Har dock bara "hört" uttrycket här på FamiljeLiv.

• Anonym (TYVÄRR)

Det är för att förenkla det hela ytterligare än att bara skriva mamma och bonusmamma. På FL måste man ibland låtsas att folk är idioter när man ska skriva något, annars finns det alltid en och annan som inte har något bättre för sig än att starta en sidodiskussion om oväsentligheter.

• WilliamsMom
    Anonym (TYVÄRR) skrev 2014-07-20 15:36:23 följande:

Det är för att förenkla det hela ytterligare än att bara skriva mamma och bonusmamma. På FL måste man ibland låtsas att folk är idioter när man ska skriva något, annars finns det alltid en och annan som inte har något bättre för sig än att starta en sidodiskussion om oväsentligheter.

Fast skriver man "mamman" så måste väl även den mest urholkade riksidioten på det här forumet, förstå att det är just _mamman_ som avses?
  • Anonym (TYVÄRR)
    WilliamsMom skrev 2014-07-20 15:44:30 följande:
    Fast skriver man "mamman" så måste väl även den mest urholkade riksidioten på det här forumet, förstå att det är just _mamman_ som avses?
    Nej, tyvärr så är det ganska många som inte alls fattar det.
  • Brumma

Håller lite med (TYVÄRR) här. Det är ett väl vedertaget uttryck här på FL och det förenklar i vissa sammanhang. Däremot tycker jag det används lite mer än vad det behövs, men tror att det går lite av bara farten. Väldigt få går ju runt o kallar mamman för biomamman i vanligt tal, lika lite som man går runt o kallar sig bonusmamma utanför FL.

Jag brukar skriva min bonus mamma eller nn's mamma. Ngn gång vet jag dock med mig att jag använt det i meningen "bonus har mig som mamma på Facebook, tillsammans med biomamman då såklart ;)". Där hade det liksom blivit kaka på kaka o det kändes naturligt att använda.

Men jag kan faktiskt inte riktigt förstå denna upprördhet över ett ord... Ordet förminskar på intet sätt mamman utan är enbart ett sätt att förenkla - för som påpekades ovan är det ibland bra på det här forumet...

Har för mig att Biobonus hade en bra förklaring till fenomenet. Ska se om jag hittar det inlägget :D

• Malin89PR

Jag tycker det låter lite fel för jag tänker direkt på den biologiska mamman till ett adopterat barn när jag hör det uttrycet.
    Men det kanske bara är jag...

Svar på tråden Biomamma? vad är det för hitte-på?