• Zarina

Hur få 3-åring att städa (leksaker) utan hot eller mutor...?

Hur får ni era barn att städa undan sina leksaker? Min tvärvägrar om han inte får godis/iPad/tv stund eller om man inte hotar med att han får gå in på sitt rum eller inte får se på barnprogram idag eller liknande. (Ja jag låter säkert som världens sämsta mamma men jag gör så gott jag kan, och vill tidigt få barnen involverade i sysslor, inget curlande här!) Men ber jag honom vänligt att hjälpa mamma att städa säger han bara trotsigt "NEJ ja vill int ALLS!!"

• Svar på tråden Hur få 3-åring att städa (leksaker) utan hot eller mutor...?
  • Frontline

Jag har tagit fram en säck och sagt att jag plockar upp allt sen slänger jag det om du inte städar..
    1 gång så vägrade grabben städa och jag plockade upp hans saker i en säck och ställde i garaget sen ett par dagar senare fick han dom igen och efter det grejade han det utan problem..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Erizajo

Alltså vad är det för fel på hot och mutor? Det krävs för de flesta vill jag lova!

• ölburk2

Kan inte svara, men nåt gjorde vi väl som fick ungarna att städa sina rum, men vad har jag ingen aning om.
    Jag/vi har fått frågor massvis med ggr, om hur vi gjort för att ungarna ska bli så "väluppfostrade", men vi har ju inte gjort nåt alls, inte direkt medvetet iaf.. 

Det jag kan tänka mig har spelat in, är att vi aldrig behandlat ungarna annorlunda än vuxna, fast förstås utifrån de möjligheter dom haft., pratat vuxet, förklarat vuxet, o.s.v.., vet inte om du förstår, har svårt att förklara det som är så abstrakt, å som vi eg aldrig tänkt på..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Zarina

Har också någon gång hotat med just det, att slänga bort hans saker. Och då städade han snabbt!! Alltså egentligen vet jag inte, tänkte att man kanske inte "borde" använda såna metoder. Men det fungerar ju bra! Men känns på något vis inte så pedagogiskt och snällt!

Vad är bättre då, hot eller mutor eller variation?

• vampyria2

När de är så små har jag alltid städat med dem, de är inte så himla stora än och behöver lite stöttning med att få in det i ryggraden, ska vi städa rummet så drar vi på nån rolig musik har larvar runt tills allt är upp plockat, det tar inte längre tid för att man gör det till något roligt.

• Scratt

Jag har provat att slänga allt som inte är bortplockat, hotat om att det blir dammsugarmat, lovat roliga saker när det är klart, tills jag insåg att iallafall min treåring var för liten för att gå in i ett stökigt rum och städa det.

Nu gör vi det tillsammans, eller "tävlar".

Men hon behöver instruktioner, till exempel: plockat du upp legot i legolådan så ser vi om du hinner färdigt före jag har bäddat sängen?

Eller tillexempel : tar du alla gröna bilar så tar jag dom röda så ser vi vem som får flest.

• Natulcien
    Erizajo skrev 2014-07-19 10:46:24 följande:

Alltså vad är det för fel på hot och mutor? Det krävs för de flesta vill jag lova!

Varför ska man hota och muta sina barn? Man hotar och mutar ju inte sina vuxna vänner och familjemdelemmar? Eller?

TS, vi har en 3,5-åring. För oss funkar det ganska bra om vi plockar tillsammans. Och ibland brukar jag säga t.ex.: "Innan du plockar fram mer Lego så vill jag att du plockar undan bilarna, annars blir det så väldigt mycket saker på golvet.". Brukar också funka.

För övrigt sätter vi ingen prestige i att han ska städa, plocka och fixa så värst mycket här hemma redan nu, utan vi kör mycket på lust, och att ta det som det kommer. Jag tror inte på att tvinga fram sånt i alltför unga år.
    Det kommer tids nog ändå.
    Jag gjorde ingenting hemma när jag var 3 år. Men när jag var 10 år så både lagade jag mat, diskade, tvättade, städade och hjälpte till i trädgården...
  • Batmamba

Vi gör som flera andra här - städar tillsammans med ständig uppmuntran och instruktioner. Jag brukar berätta varför vi städar. För att pusselbitar inte ska försvinna tex. Men för det mesta är det vi föräldrar som städar här. Treåringen gör det symboliskt då och då. Hon leker i vardagsrummet (har inget eget rum) och vi tycker att det är ok att ha grejer liggande lite överallt.

Igår ville vi att hon skulle plocka undan ett pussel. Vi skulle till lekplatsen sen, så då sa vi att pusslet behövde plockas undan först. Men lekplatsen var ingen muta. Det var bestämt att vi skulle dit redan innan städningen kom på tal. Men när hon förstod att vi inte tänkte åka förrän det var ihopplockat satte hon igång. Sen sa jag att det var bra att det blev gjort "nu försvinner inte bitarna och så fint det blev på golvet!"

• Mimmi77

Ha en tävling! Vem kan sda flest saker och räkna högt!

Alternativt be barnet städa 20 saker eller kanske 10 bilar, 5 köksgrejer, 5 nävar legobitar, 3 nallar etc.

Svar på tråden Hur få 3-åring att städa (leksaker) utan hot eller mutor...?