Ess skrev 2014-07-20 15:06:30 följande:
I en kärnfamilj så investerar man i sitt eget barn, även om man är den enda föräldern som skjutsar och är intresserad av aktiviteten.
I en sammansatt familj så rubbas jämvikten om den ena investerar mer än den andre i varandras barn. Så jag förstår känslan av att ts vill ha igen samma som hon själv ger.
Om man nu är så olika så finns det egentligen bara två saker man kan göra. Antingen backa och inte satsa mer på den andres barn, än vad han satsar på ts barn.
Eller försöka hitta en partner som har samma grundinställning som ts själv har.
För förhållandet är ju inte bra om en person känner sig utnyttjad, eller känner att hen inte får något igen för investerad tid, pengar eller vad det än gäller.
sen kan man ju se det så här också.
Att investera i sina barn kan ju betyda så mycket mera än att vara den som skjutsar, hejar på matcher och tvättar lagtröjor.
Ts sambo kanske visst investerar i familjens barn men kanske gör det på ett helt annat sätt och kanske på ett sätt som ts inte ens är medveten om...
Nu vet inte jag hur det ser ut för övrigt i ts familj - det här med skjutsandet är ju en ganska tydlig och synlig sak men det kanske faktiskt händer andra saker i familjen som sambon är den drivande i och som Ts kanske inte ser eller inte är intresserad av.
jag är både bio och bonusförälder och likaså min man - och vi är engagerade på olika sätt i varandras barn men vi skulle aldrig komma på tanken att gnälla över den andras "brist" på intresse om man nu utgår ifrån sig själv. Min man och jag engagerar oss på olika nivåer och olika sätt. Båda gör lika rätt.
Sen får man inte heller glömma att det finns många föräldrar vare sig dom är bio eller bonus som känner sig överflödiga i sin egen familj. Där olika intressen och engagemang gör att vissa familjemedlemmar blir undanskuffade , dom har ingen chans att ta sig in och skapa egna möjligheter med barnen för att det redan är fullt i almanackan. Det är matcher, träningar, läxor, utflykter, hemmapyssel, kompisar osv vecka ut och vecka in och det finns liksom inget utrymme för att kliva in och hitta på nya saker och väcka ett engagemang och intresse. Samtidigt som det finns en partner som anklagar en för att inte vara intresserad...
Om det nu är så att ts sambo inte klickar med barnen och har svårt att känna sig engagerad så får man ju hjälpas åt och hitta en lösning men att envist hävda att sambon är den felande då tycker jag att man faktiskt ska backa och hejda sig. Det är inte säkert att Ts per automatik är den som har rätt här...