• JohanVillveta

Hur många utav er kvinnor hade tillåtit en man följa med er hem (för säkerhetens skull)?

Hejsan. 

Jag har en fråga till alla kvinnor där ute, vilket lyder:

Om/när ni ramlar ut från krogen får förfrågan från en helt främmande (NYKTER)man om att bli följda med hem till eran dörr, enbart för eran egna säkerhet. Vad hade era tanke, reaktion och aktion varit?

Har funderat på att dela ut denna tjänst på helgerna utanför krogarna, men är rädd för folk ska tro att jag är ute efter ragg. 

• Svar på tråden Hur många utav er kvinnor hade tillåtit en man följa med er hem (för säkerhetens skull)?
  • Aupendi

Tycker nog du ska prata med folk när de är nyktra, och förklara att du kommer stå och erbjuda detta senare så att de får veta i nyktert tillstånd och kan fundera på det då. Ge ev. ut ditt nummer så de som är intresserade när de ska gå hem kan kontakta dig.

Alltså låt dem komma till dig.

Men vad vill du ha ut av det? Varför har du fått iden?

• JohanVillveta
    Aupendi skrev 2014-07-17 03:02:23 följande:

Tycker nog du ska prata med folk när de är nyktra, och förklara att du kommer stå och erbjuda detta senare så att de får veta i nyktert tillstånd och kan fundera på det då. Ge ev. ut ditt nummer så de som är intresserade när de ska gå hem kan kontakta dig.

Jag har fått idén av att våldtäkterna ökar och politikerna tror att det går att lösa genom att man pratar om det. Jag vill agera och jag undrar om detta kan vara en lösning. 
  • isabellab
    Aupendi skrev 2014-07-17 03:02:23 följande:

• Mamori

Jag hade tänkt att det är just du jag behöver vara orolig för. Jag har nämligen råkat ut för att killar ska följa en hem för ens säkerhet, jag har tackat nej men de har ändå följt efter och försökt få ligga. Så det hade känts väldigt olustigt tyvärr. Kanske om du hade något sätt att få det att verka mer seriöst men jag vet inte vad. Synd att du inte är kvinna, då hade det fungerat bättre. Kanske om du skaffar dig ett gott rykte först genom att börja med att följa bekanta hem eller bekantas bekanta så folk inser att de kan lita på dig.

• HäckHäxan
    JohanVillveta skrev 2014-07-17 02:52:19 följande:
    Hejsan. 

Om/när ni ramlar ut från krogen får förfrågan från en helt främmande (NYKTER)man om att bli följda med hem till eran dörr, enbart för eran egna säkerhet. Vad hade era tanke, reaktion och aktion varit?

Har funderat på att dela ut denna tjänst på helgerna utanför krogarna, men är rädd för folk ska tro att jag är ute efter ragg. 
    Alltså jag hade sagt tack men nej tack. Kan absolut hitta min dörr helt själv onykter som nykter. Har aldrig behövt bli beskyddad på väg hem. Bara två gånger har jag uppfattat obehag eller första var faktiskt mannen som följde mig hem som uppfattade obehaget att en annan man på stället hade följt mig hela kvällen efter att jag dissat honom i början av kvällen när han ansåg sig ha rätt att ta på mig utan lov, så mannen som noterade detta följde mig hem, vilket var bra, för snubben från stället hängde efter en bra stund.

Andra gången var en annan man, som inte talade mkt svenska eller engelska och han var sådär galen patryprisse, något jag brukar gilla, då jag själv kan vara sådär galen och valsa runt med främlingar och bara ha kul. Bara att denna man någonstans fick för sig att vi skulle umgås efter krogen och vägrade ta nej som svar. Fick bryta mig ut ur hans famn, vips var mina kompisar borta också för säkerhets skull. Noterade att killen var lite upptagen med att snacka med sina kompisar och jag passade på att dra.. Någon av hans vänner såg och hojtade till sin kompis och jag sprang, jävlar att jag sprang. Har nog aldrig sprungit så fort genom denna hålan som såklart vips var helt öde. Hittade en jävla buske jag hoppade in i, satte luren på ljudlös. Messade min bästa vän, förklarade vem killen var ( vi bägge har stött på honom innan när det festats ) och sen slog jag 112 och var redo att trycka på ring. Killen kom springande strax efter mig, jag såg honom gå runt och leta, in på gator, bakom hur i närheten osv. Och han svor och rasade, sparkade till en stolpe, slog näven i en dörr och ja ni hajjar säkert.

Jag hade inte haft en chans mot denna man, stark välbyggd långt arbetande man. Det är väldigt väldigt sällan jag känner rädsla eller backar alls. Men jag insåg att han med lätthet hade kunnat lägga mig på axeln och gå detta trots att jag inte är någon liten kvinna alls. Men han hade lyft mig underkvällen, dansat runt med mig, hållit mig i luften, vet precis hur råstark han är, stenhård. Tror inte han var van vid att brudar flydde heller hahahaha Förvåningen var såhär i efterhand lite obeskrivbar och jag kan skratta åt det. Hans kompisar kom några minuter efter, de kollade också runt, ryckte på axlarna och fick till slut honom att gå med dem. Men glad var han inte. Själv var jag inte alls sugen på att bli våldtagen igen och höll mig i den där jävla busken en bra stund. När det verkade fritt och tyst så ringde jag bästisen som sedan fick vara kvar i luren med mig hela vägen hem. Mötte mannen igen senare, han hejade men inte mer. Vet inte om min bästis slagit på honom, har aldrig vågat fråga. Men mannen lät mig iaf vara efter det.

Bägge dessa händelser inträffade efter att jag fick barn. Hade det hänt innan så hade jag slagits och inte flytt. Men någonstans sa något i mitt huvud att mitt barn behöver en hel mamma, så fly och göm dig och gör vad du kan för att fortsätta vara hel. Förr fanns inte den spärren, jag stod kvar och vägrade backa eller ge mig.

Kan förstå att din tanke kanske är god, samtidigt förstår jag om andra tar det hotfullt. En nykter man är svårare att manövrera än en full man tänker jag. En nykter man har full koll på sin koordination och lemmar. En full man har man möjlighet att golva även om man är kvinna och berusad själv. Hade jag däremot känt dig eller någon annan man så hade du /denne absolut fått följa mig hem oavsett om du var nykter eller inte. Är mycket mer skeptiskt till främlingar när jag själv druckit än jag är annars, för i vanliga fall så kan jag snacka med alla och absolut dra en fika med en total främling för man började snacka osv.

Analyserade händelsen med den sista mannen en del, varför jag reagerade så, vad det var han utstrålade och insåg att han utstrålar samma sak som en annan man som hade mig som slagpåse i högstadiet, samma styrka, kraft och råhet, ren brutalitet som de njuter av och jag har lärt mig att just den sortens män triggas av mig för att jag inte backar, inte böjer mig eller bänder mig. Bad boys på riktigt för det är nått helt galet i psyket på dem. Det kom nämligen som en chock för mig att jag flydde, jag har aldrig någonsin flytt innan.

och nu fick du ett långt jävla inlägg som för det mesta är OT

Iaf det är bra att människor inte är som mig utan istället försiktiga tycker jag.
    I was refused a job yesterday. Apparently putting gang-bang on your application doesn't qualify as proof of teamwork!
  • riboflavin

Inte en chans, du hade tänt alla varningslampor som finns. Jag hade nog till och med kontaktat vakten för att få dig bortkörd så du inte kunde erbjudea fler tjejer den tjänsten. Hur vanligt tror den typen av "hjälp" har ett helt annat syfte? Jag är i 30-årsåldern och har blivit erbjuden samma sak flera gånger, inte en enda gång har det inte inneburit trubbel på ett eller annat sätt...

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • SpanskaFlugan

Den tjänsten finns redan men mycket mer seriös och organiserad. Minns inte vad de heter men det är en frivilliggrupp i Sthlm som går två och två och håller koll på folk som verkar för onyktra för att ta sig hem. Mitt tips är att du tar kontakt med något liknande och engagerar dig där. Hänger du utanför nattklubbar och erbjuder tjejer hjälp hem kommer du bli misstänkt.

• Velouria
    JohanVillveta skrev 2014-07-17 02:52:19 följande:

Hejsan. 

Never ever!! Man vet aldrig vad det är för psycho man har att göra med.
    Nästan nolltolerans
Svar på tråden Hur många utav er kvinnor hade tillåtit en man följa med er hem (för säkerhetens skull)?