• Pion82

Nattsömn 2 månaders

Jag undrar hur länge era 2 månaders brukar sova natt? Min lille pojk brukar jag lägga allt mellan 21-23 på kvällarna, oftast runt 22. Sen går vi upp 8 på morgonen. Nu börjar jag fundera på om han får för lite natt sömn för ofta är han jätte trött på morgonen och vill sova igen bara efter en halvtimme vaken. Sen på eftermiddagen kan han ofta vara vaken en och en halv timme i streck. På dagarna sen brukar han sova ganska mycket, blir nog 4-5 timmar sömn sammanlagt.

• Svar på tråden Nattsömn 2 månaders
  • Annelie 76

Låter normalt och väldigt skönt. Om han växer och utvecklas som han ska är det bara att tacka och ta emot att han sover så mycket. Tro mig, du vill inte ha det tvärtom...

• mumsigmuffin

Min 3 månaders dotter lägger vi kl 19:30-20:00 varje kväll, hon sover till ca 6:30 och äter 1-2 ggr/natt. Hon är uppe ca 3 timmar på morgonen, äter och sover sen 2-3 timmar på förmiddagen för att sen vara uppe ganska mycket med någon tupplur fram tills läggdags. Så gör vi, men alla barn är olika och jag är säker på att din lilla pojk sover precis så mycket han behöver! :)

• Annelie 76

Jag hade stor hjälp med vad som är normal sömn och mat av boken "Sova hela natten" av Anna Wahlgren. Somnametoden gillade jag inte men jag hade mycket behållning av andra saker i boken. Rekommenderar den varmt.

• lövet2

Det där är väldigt individuellt. En del behöver 8 timmar på natten, medan andra sover 12 timmar. Blir det för lite sömn en natt, så tar de igen det under dagen. Inga problem ur babyns synvinkel ...

• Natulcien
    Annelie 76 skrev 2014-07-15 19:31:42 följande:

Jag hade stor hjälp med vad som är normal sömn och mat av boken "Sova hela natten" av Anna Wahlgren. Somnametoden gillade jag inte men jag hade mycket behållning av andra saker i boken. Rekommenderar den varmt.

Jag har också läst Anna Wahlgren, och jag tror snarare att det kan vara stjälp än hjälp eftersom det inte finns något "normalt" vad gäller spädbarn.
    Vissa bebisar vill ammas varje timme, andra varannan, andra var fjärde. Vissa sover 15 min i stöten, andra 4 timmar. Vissa sover på nätterna från födseln, andra har svårare att hitta en dygnsrytm.
    Jag minns hennes idéer som extremt rigida och man skulle amma med vissa intervall och bebisen skulle sova si och så länge. Jag tyckte, ärligt talat, att det var hemskt. Så jag skulle inte rekommendera den läsningen till någon.
    Dock bra för dig att du upplevde att du blev hjälpt!
  • Pion82

Tack för alla svar! Jag var mest nyfiken på hur mycket andra bebisar sover natt i den åldern. Men inte orolig för att han får för lite sömn sammanlagt.
    Behöver nog inte fundera så mycket mer dock eftersom han nu de senaste två dagarna sovit 8 timmar i ett streck på natten. Så han tar sig nog som sagt den sömn han behöver.
    Men jag får nog försöka "ställa om han" lite sen när semestern är slut så han lägger sig lite tidigare. För då måste vi nämligen stiga upp tidigare om mornarna.  

Svar på tråden Nattsömn 2 månaders