• mamma231

Kan mjölken försvinna på ett dygn?

Hej! 
    Jag hoppas att det finns någon här som kanske kan hjälpa mig.

Jag fick min andra dotter för 6 veckor sen och var redan från början inställd på att jag ville amma men att min man skulle få kunna ge ersättning på flaska om jag behövde göra något. (kände mig väldigt bunden när jag helammade min första tjej i 5 månader och hon inte ville ta flaska alls) Så jag har varit iväg och jobbat någon timme ibland och det har gått jätte bra för oftast så har hon ändå sovit hela tiden när jag varit borta. Men i förrgår så var jag borta ett helt dygn och det gick jätte bra för dem, hon åt glatt ur flaskan och hon sög gärna på bröstet när jag kom tillbaka men problemet är nu bara att det inte längre finns någon mjölk, kan den bara försvinna sådär?

När jag pumpar från båda brösten så får jag inte ens ut en matsked så nu har jag fått fortsatt ge henne ersättning eftersom det knappt kommer någon mjölk när hon ammar, men jag försöker pumpa med jämna mellanrum i hopp om att mjölken ska rinna till igen.. 

Under tiden jag var borta så blev brösten väldigt fyllda så jag fick några gånger tömma ur lite grann så de inte skulle bli så hårda och läcka allt för mycket men jag tänkte aldrig på att jag skulle behöva pumpa ur en måltid flera gånger för att hålla produktionen igång för med min första tjej så hade jag jätte jätte mycket mjölk så där va det aldrig något problem, inte ens sen när jag inte helammade och det kunde gå ganska lång tid mellan måltiderna hon fick från bröstet. 

Nu blev det nästan en hel novell men kan mjölken ha försvunnit så snabbt och kan jag i så fall jobba igång flödet igen? 

• Svar på tråden Kan mjölken försvinna på ett dygn?
  • pigglet

Egentligen tror jag inte att mjölken kan sina på bara ett dygn, det brukar ju ta några dygn innan  produktionen ställer om sig tex vid ökningperioder.

Att du inte får ut så mycket med pump säger inget alls om hur mycket det finns. Vi är jättemånga som knappt kan få ut något alls, trots att barnet kan helamma i flera månader till. Barnet suger så mycket mer effektivt än en pump. Första veckorna funkar det ofta att pumpa, sedan när produktionen anpassat sig kommer just inget alls när man pumpar.

Vid 6 veckor är det en sådan där tillväxtperiod när de allra flesta bebisar strular med amningen och vill ha mer mjölk än vad som finns (den förra var vid 3 veckor, nästa kommer vid 3 månader). Det enda sättet att anpassa produktionen är att amma, amma, amma. Ju oftare bebisen suger ju mer mjölk producerar du.

Ger du ersättning håller sig bebisen mätt längre, det går längre tid tills den vill amma igen. Och då minskar produktionen i stället. Det du vill är att bebisen ska bli hungrig snabbt igen, så den vill äta ofta och på så sätt öka produktionen.

• Voodoodoll

Även om mjölken minskar (den anpassar sig ju efter behov) så är det bara att fortsätta amma för att produktionen skall öka igen. Amningshjälpen är väldigt bra! Finns på internet där erfarna mammor hjälper andra mammor med amningsfrågor. :) Lycka till!

• Voodoodoll

Just det ja. Jag fick inte ut NÅGOT när jag pumpade, men hade ändå mycket mjölk. Så verkar din dotter nöjd och glad och går upp i vikt som hon ska så kan det vara samma sak för dig. Många har svårt att pumpa ur mjölk.

• mamma231

tusen tack för snabba svar! då ska jag sluta ge flaskan så får hon äta från bröstet oftare istället och hoppas hoppas att det rättar till sig! :)

• pigglet
    mamma231 skrev 2014-07-14 21:13:33 följande:

tusen tack för snabba svar! då ska jag sluta ge flaskan så får hon äta från bröstet oftare istället och hoppas hoppas att det rättar till sig! :)

Det gör det säkert. Kom bara ihåg att det tar några dygn innan produktionen hunnit ikapp, så ha lite tålamod.

Sedan vet jag inte hur det är där du bor, men här har vi haft rena utlandsvärmen ett tag nu. Kom ihåg att dricka ordentligt i så fall.
Svar på tråden Kan mjölken försvinna på ett dygn?