• samson02

Vilket tält ska jag välja? Tacksam för svar...

Vi ska tälta på semestern 2 vuxna o 3 barn 7,6,3år....Har kollat på ett asaklitt tält för 6 pers med 3000mm vattenp  på claesohlsson där det var två sovrum o en litet förgård, tycker det verkade bra men kanske lite litet...såg ett annat "familjetält" som har större förgård o är större å högre i taket men man sover i samma rum samt bara 2000 mm vattenp...vad skulle ni välja?

Vad ska jag packa med mig?
    Har inte tältat sedan jag var liten...

• Svar på tråden Vilket tält ska jag välja? Tacksam för svar...
  • mammalovis

Jag har inget bra svar på tälten, men ni behöver sovsäckar, liggunderlag, sovsäckskudde om ni inte tar med era egna.

Sedan beror det ju på var ni ska bo, hur ni ska laga mat, om ni ska ut på någon aktivitet som paddla eller vandra.

Kör ni på spritkök eller äter ni på restaurang? Ska ni ha med frukost är ju knäckebröd och mjukost smart då det håller längre än mjukt bröd, skummjölk om ni vill ha mjölk till ev gröt.

• mammalovis

Myggmedel brukar vara bra att ha med, likaså en mössa om det blir kallt på natten.

• MrsMikas

Jag tänker att det beror lite på hur mycket ni ska använda det. Är det en engångsgrej skulle jag nog låta priset avgöra. Ska det bli en vana så kanske lite mer kvalitetstänk. Ett clas ohlson tält är kanske inte det mest högkvalitativa man kan hitta

Skulle tro att båda tälten klarar regn, det brukar vara en fråga om hur ordentligt man sätter upp det o hur man hanterar. Inte röra duken inifrån vid regn tex.

Sen förgård. Vad ska ni göra där? Förvara packning? Kunna sitta o äta? Det avgör ju också lite vad man vill ha. Hur stort behöver ni o hur tänker ni utnyttja om det inte blir bra väder?

Ta med... Ficklampa eller annan lampa. Snöre o tejp kan man ha till allt möjligt. Sovsäck o luftmadrass eller liggunderlag. Extra filt. Billig dörrmatta brukar vi ha o slänger sen, sparar tältet från massa kladd.

Vi har precis shoppat nytt tält o ger oss iväg nästa vecka. Två vuxna, två barn, jag gravid en bit in i 8e månaden. Blir intressant

• vad ska man heta

Tycker allternativ 1 låter bäst. Vattenpelare är viktig för mej! Jag tycker även takhöjden är viktig. Jag tycker ni ska kolla på fler affärer. Det är ju sommarrea nu så det finns nog något till bra pris på tex stadium :)

Vi brukar ha täcke och kudde med oss. Får panik av tanken på sovsäck hehe. Till frulle brukar vi äta yoghurt :)

Ja detta var mina tips!!

• krilles
    XXL har ett riktigt bra erbjudande på Bergans Trysil 3-Pers Tält bara 1299kr. 
    När man kombinerar den med en kampanj som heter vännervänner som bara gäller idag blir priset super bra.

Endast 974kr.

Skall vara samma tält som Bergans compact som hos andra handlare kostar 3200kr
    Källa med mer info och en kort video : www.bornsheep.com/bergans-trysil-3-pers-compact-talt/
Svar på tråden Vilket tält ska jag välja? Tacksam för svar...