• Anonym (Anna P)

Foraldrapenning vid timanstallning?

Hej!
    Jag undrar hur en timanstallning raknas till ens SGI? Jag har en timanstallning dar jag den forsta manaden av de 240 dagarna kommer att arbeta och tjana i genomsnitt over 180kr/dag sett till den manaden. Darefter har jag en langre anstallning som loper resterande tiden fram till barnets fodsel med over 180kr/dag. Visst kommer manaden av timanstallning kunna raknas till mitt SGI, raknas till de 240 dagarna som jag behover for att ha ratt till sjukpenningsgrundande foraldrapenning? Hur manga dagars glapp mellan sista dagen pa jobbet dar jag ar timanstalld och forsta dagen pa jobbet som sedan tar vid far det som mest vara for att inte sabba 240-dagar-i-foljd-principen?
  • Svar på tråden Foraldrapenning vid timanstallning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att det inte ska vara glapp i anställningen men om man samtidigt står som aktivt arbetssökande och är inskriven på arbetsförmedlingen så kan man ha skydd från tidigare arbete.
    För att veta vad som gäller i ditt fall så är det bättre att du kontaktar vårt Kundcenter på telefon nummer 0771 - 524 524.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (Anna P)

Hej Hugo!

Okej, men vad gäller den andra frågan jag ställde: kommer månaden av timanställning kunna räknas till mitt SGI, dvs räknas till de 240 dagarna som jag behöver för att ha rätt till sjukpenningsgrundande föraldrapenning?

• Försäkringskassan

Hej! 

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Om du har en timanställning och samtidigt är inskriven på arbetsförmedling så kan du skydda tidigare inkomst och  kan uppfylla 240 dagarsvillkoret.

För att veta vad som gäller i ditt fall så kan du kontakta vårt Kundcenter på telefon nummer 0771 - 524 524. Öppettider under sommaren är 8 ? 16.

Hälsningar

Matts, handläggare

Svar på tråden Foraldrapenning vid timanstallning?