• LiKrig

Mäta om man har diabetes?

Jag har börjat stiga upp på nätterna för att äta något sött på grund av att det känns som att mitt blodsocker är lågt. Jag har en blodsockermätare hemma, men hur länge efter mat ska jag mäta blodsockret? När ska jag oroa mig? Jag har försökt ändra mina kostvanor för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Finns det några symptom som jag ska hålla utkik efter? Är som bortblåst här.. 

Crea Diem
  • Svar på tråden Mäta om man har diabetes?
  • K grrl

Du har missförstått något. Får man diabetes och går obehandlad, kommer ditt blodsocker inte att bli lågt, det kommer att bli högt. Och det kan till exempel leda till viktnedgång, svettningar och kraftig törst (och att man går upp ofta på natten för att dricka och kissa). 

Få för lågt blodsocker får en diabetiker om denne tar för stor dos insulin i relation till mängden energi som intas. 

Är du ändå nyfiken på ditt blodsocker, ska du ta ett fasteprov, dvs innan du har ätit någonting. 

• LiKrig

Tack för svar!
    Jag är väl bara nattätare, vilken lättnad :D Ska se om jag kan få ett fasteprov fixat, för nyfiken på vad som pågår är jag verkligen! 

Crea Diem
Svar på tråden Mäta om man har diabetes?