• Soitis

Ovanliga namn ?

Vad har ni/vill ha för ovanliga namn på era barn? :) något betydelsefullt bakom namnet?

Min dotter heter Thalea (uttalas Talea) och kommer från grekland, och namnet Thalia. Det betyder gott mod. Hon kommer förmodligen kallas Lea en del :)

Sedan jag var barn har jag alltid drömt om en dotter som ska heta så. Och när jag berättade för min man så älskade han det!

Ett annat namn jag haft i tankarna är Levicia/lewisia (uttalas levisia) men Thalea blev det :)

Thalea är inte allt för ovanligt i USA/tyskland :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-11 17:43
    Alltså namnet kommer frpn Grekland :)

• Svar på tråden Ovanliga namn ?
  • fluu

Mitt barn har iofs ett relativt vanligt namn, hon heter Liv, men till framtida syskon har jag en del ovanliga namn på lut som: Linnar, Altea, Torgil, Amund, Arent, Unne, Torild, Otthild, Edvina etc.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Soitis

Åh vilka fina namn, älskar unika namn!

fluu skrev 2014-07-11 18:20:03 följande:

Mitt barn har iofs ett relativt vanligt namn, hon heter Liv, men till framtida syskon har jag en del ovanliga namn på lut som: Linnar, Altea, Torgil, Amund, Arent, Unne, Torild, Otthild, Edvina etc.

Åh, vilka fina namn! Älskar unika namn!
  • Abbe83

Har inga barn än men ett av mina favoritnamn är Dalia/Dahlia, gillar blomnamn. Brukar gilla klassiska namn men har fastnat för Dalia/Dahlia. 

• minelina

Min flicka heter Emine. Det är visst vanligt i Kosovo/Albanien (vi trodde det var norskt, haha). Vi har ingen anknytning dit (eller till Norge för den delen) utan fastnade för namnet när vi såg det på en sådan där barnvagnsskylt. Vi gillar också att det är lätt att stava och uttala (uttalas precis som det stavas, med uttalat e på slutet)

• Krusmatta

Vår dotter heter Tiili och betyder "lilla blomma".
    Nu letar vi namn till lillebror/lillasyster, men det är ju toksvårt!

Svar på tråden Ovanliga namn ?