• filippas

Kastrerad hankatt kommer och nafsar när vi sover

Ja nu måste jag lägga ut en fråga om min knasiga, kastrerade hankatt på 1½ år. 
    Först märkte jag att när man kelar med honom, eller ja, man har knappt börjat kela. Han kommer och hoppar upp i ens knä och börjar gnaga lätt på händerna, gärna tummar. Så man har knappt börja klappa honom innan han börjar spinna och gnaga. 

Andra grejen är när vi sover, han kommer tidigt tidigt på morgnarna och hoppar upp i sängen, så går han oftast till husse och börjar nafsa honom i fötterna. 

Han nafsar mestadels på husse, mig låter han vara, förutom fötterna ibland när man ska upp och brygga morgonkaffet Glad

Är det någon som har en aning om vad som gör att han beter sig så här? Bör jag kontakta veterinär för att han har ont någonstans eller är han bara jäkligt kärlekskrank och vill ha mys av husse? 

• Svar på tråden Kastrerad hankatt kommer och nafsar när vi sover
  • Birmafröken

Beteendet är inte sjukligt utan helt normalt för en katt. Särskilt när det handlar om en ung ensamkatt. Det är en blandning av lek och ett sätt att få uppmärksamhet.

• filippas
    Birmafröken skrev 2014-07-11 12:26:05 följande:

Beteendet är inte sjukligt utan helt normalt för en katt. Särskilt när det handlar om en ung ensamkatt. Det är en blandning av lek och ett sätt att få uppmärksamhet.

Han är dock inte ensamkatt, glömde skriva det. Han har sin bror också, och dom busar ju som in i tusan där hemma :)
    Men ok, normalt alltså. Då ska jag inte vara så orolig? :P
Svar på tråden Kastrerad hankatt kommer och nafsar när vi sover