• Upptagetnamn

Kattunge

Skaffade en liten huskatt(salig blandning) som jag fick hem när han var 12 veckor. Men är lite fundersam, han jamade mycket första tiden hos mig (nu har han slutat, även om han pratar med mig då och då). Han väger ca 1 kg(smal!!!) och har en jätteliten svans typ 1 dm. Han äter och dricker bra.

Tycker katten är "lat" för att vara en kattunge. Han får väldigt sällan lekryck. Utan gillar att bara ligga och titta antingen på mig eller på tvn. Han stirrar verkligen och när han möter min blick blinkar jag långsamt men han blinkar aldrig tillbaka . Oftast så fortsätter han stirra(hur får jag han att sluta stirra han verkar Inte arg när han stirrar dock)). Vanligtvis lägger han sig på golvet men ibland speciellt på kvällarna kan han lägga sig på mina ben. När man börjar klappa honom vänder han sig om och lägger sig åt andra hållet. Fortsätter man så lägger han sig en bit bort. Så brukar klappa till han vänder sig om, vill få han social både mot mig och andra. Han har ibland en ganska säregen liggstil då han kan lägga sig på mage sen bakbenen på varsin sida om kroppen.

Han är dock ganska härlig då han vill vara med på mycket jag gör. T.ex diska, laga mat, duscha (se på!).

• Svar på tråden Kattunge
  • Birmafröken

Hur länge har kattungen bott hos dig nu?

En kattunge måste vara minst 12 veckor när den skiljs från sin mamma, men den bör även väga minst 1 kg. Väger den mindre vid 12 veckor bör den stanna längre.

När du beskriver din kattunge tycker jag inte att det känns som att den beter sig oroväckande på något sätt. Katter jamar olika mycket och att din kattunge jamade extra mycket i början berodde säkert på att den kände sig osäker och otrygg i den nya miljön och ropade efter sin mamma och sina syskon.

Att han inte leker så mycket och tittar mycket på dig kan bero på personlighet men också på att du och den nya miljön fortfarande känns ovan och gör honom lite spänd. 

Det är positivt att han söker kontakt och vill vara där du är. En del katter föredrar dock att bara vara nära och kan tycka att det känns jobbigt att då bli klappade hela tiden. Du kommer att lära dig hur just din katt vill ha det. Vill han vara nära och själv söker närkontakt genom att lägga sig på dina ben är han social.

• Upptagetnamn

Han har snart varit hör i en vecka.

När man ska lära han sitt namn är det belöningsystemet(säga hans namn och sen ge något när han kommer) man ska köra på eller finns det något annan metod som är bättre

• Birmafröken
    Upptagetnamn skrev 2014-07-11 15:25:45 följande:

Han har snart varit hör i en vecka.

När man ska lära han sitt namn är det belöningsystemet(säga hans namn och sen ge något när han kommer) man ska köra på eller finns det något annan metod som är bättre

Om du använder namnet tillräckligt ofta när du tilltalar honom kommer han att "lära sig" det. Ju äldre han blir, desto mer betydelsefull och trygg kommer du att bli för honom och då blir han automatiskt uppmärksam på när du lockar på eller tilltalar honom. Det kommer naturligt och är inget man behöver (eller ens kan) lära dem. 
  • nemo1

Skaffa den stackars katten en kompis. En kattunge som inte busar och leker anser jag inte mår bra. En kattunge har ett enormt behov av en lekkompis och deras liv brukar gå ut på att busa, något du aldrig kan ersätta. personligen skulle jag aldrig över min döda kropp sälja en kattunge som ensamkatt.

• Upptagetnamn

Misstänker starkt att han fått mask nu. Han gnäller när han ska på toa hans avföring är ljusbrun och idag försökte han bajsa i badkaret. (Så nu när han börjar gnälla måste jag lyfta han till lådan, då uträttar han sina behov) Såg sista gången att det var lite lite blod i avföringen som var ljusrött.

Vilket avmaskningsmedel rekommenderar ni? Axilur?

Tror han hostade för ett tag sen tätt inpå varandra. Han äter och dricker som han ska.

Är det något jag ska tänka på?

• Katttant

Är kattungen vaccinerad?

Jag tycker att du ska ringa till en veterinär imorgon! Vad får katten för mat? Det kan bero på många olika saker, så det är bättre att prata med veterinären innan du avmaskar!

Är det din första katt? Isåfall så ta reda på så mycket du kan om katter och skötsel. Köp låna böcker osv.

Lycka till!

Svar på tråden Kattunge