• josefin125

6-månaders som vägrar flaska,napp, och att sova. bara bröstet duger.

Skulle behöva lägga denna tråd under fler kategorier men provar här först.

Är helt lost känner jag. Är två barnsmamma, äldsta är 7 år o fick bara flaska på grund av att amningen inte funka.
    Min minsta har aldrig tagit flaska, fick kväljningar av både napp o flaska. Hon sover Max 1 timme per dag uppdelat på tre fyra ggr. Hon äter gröt och mat och jag har börjat försöka med välling men hon bitet bara på flaskan. För en månad sen började hon bli extremt mammig, pappan fick absolut inte ta henne. Hon vägra vagn, bil, gåstol, matstolen ja allt. Hon skulle bara vara nära mig. Hon somnar alltid vid bröstet. Lägger man henne i sängen när hon är trött, vilket hon typ jämt är eftersom hon aldrig sover, så kan det gå bra 5 min oftast gallskriker hon och tårarna sprutar och hon håller på tills hon kräks. Tar ngn annan henne så letar hon efter mig och skriker hysteriskt. Kvällarna kan jag få hålla på 4-5 ggr med att lägga henne då hon ofta vaknar efter 30 min, tyvärr hamnar hon oftast hos mig till slut när klockan passerar 01. Va på BVC idag och fick väldigt motsägelse fulla råd, tvärsluta med amning samtidigt som hon rådde mig till att sova med henne dagtid för att själv få ngn sömn, meningen innan hade hon nämnt att det är bra om de kan somna själva.

Ska jag stå ut och vänta ut min flicka eller hur ska jag ta mig ur denna onda cirkeln?! Hon är så tydlig med vad hon vill/inte vill.

• Svar på tråden 6-månaders som vägrar flaska,napp, och att sova. bara bröstet duger.
  • Tangent

Det är nog ganska normalt beteende. Bröstmjölk/ersättning ska utgöra huvuddelen av födan tills barnet är 12 mån enligt Livsmedelsverket. Tänk också på att bröstmjölk är nyttigare än välling. Tycker det var bra råd att sova med bebis på dagarna, sover du med henne på natten också?

• josefin125
    Tangent skrev 2014-07-11 21:39:03 följande:

Det är nog ganska normalt beteende. Bröstmjölk/ersättning ska utgöra huvuddelen av födan tills barnet är 12 mån enligt Livsmedelsverket. Tänk också på att bröstmjölk är nyttigare än välling. Tycker det var bra råd att sova med bebis på dagarna, sover du med henne på natten också?

Jag har inga problem med amningen utan att hon inte vill ta flaskan alls och att det enbart är jag som duger. Jag kan inte sova på dagarna, jag hsr ett till barn att ta hand om och som behöver sin mamma iaf några timmar själv i veckan. Men som det är nu tål hon ingen annan. Jag vill självklart ibte ha motsägelsefulla råd av BVC. Utan jag vill ha råd som de grundar utifrån den situationen jag beskriver. Och har de inga råd så är det bättre att inga ge. Hon uppmana mig även till att gå hemifrån några kvällar så min flicka får va med sin pappa, trots att kvällar är hennes värsta mamma-tid. O då beskrev jag precis hur hysterisk hon blir och att tårarna sprutar och hon får kippa efter luft. Vem lämnar ett sånt barn?
  • josefin125

Ja hon sover på mig hela nätterna, så som jag beskrev i inlägget.

• josefin125

Hade de varit "normalt" beteende så skulle ju fler ha känt igen sig och BVC borde kunna ge vettigare råd. Har pratat med flera. Svårt att förklara så man förstår, men hon har sovit dåligt hela tiden och aldrig legat på golvet o iakttagit. Hon va inte ens två månader när jag fick ställa fram matstolen för ligga vägrade hon.

• Hultan

Hej Ts! Jag blir SÅ arg när jag läser vad du fått för råd av bvc. Dom har så fel! Kan det möjligtvis vara så att ditt barn precis lärt sig krypa? Om ja, så är det en helt normal reaktion på det, att bli extra mammig. Det är läskigt för barn när dom utvecklas och i ser att dom kan komma ifrån sina föräldrar, så som dom gör när dom tex börjat krypa. Då MÅSTE barnet få klänga på sin mamma och 'tanka' närhet. Att du ska sluta amma låter helt befängt! Ju längre du kan amma desto bättre för både dig och ditt barn. WHO rek delamning i MINST 2 år. Din bvc-sköterska verkar helt ouppdaterad och gammaldags måste jag säga. Lita på DIN känsla och följ ditt barns behov! Ju mer du ger henne vad hon vill och behöver i form av närhet och amning, desto snabbare kommer denna 'fas' att gå över. Fri amning, samsovning hela nätterna och bär henne i sjal under dagarna när du måste göra annat med händerna! Kom igen, lita på dina moderskänslor och din inre röst, inte på bvc-tanten!

Lycka till!!!!!

• Pajama

Vad jobbigt du har det!

Det var jättesvårt att vänja våra vid nappflaska. Har för mig att jag hade något gott i den först ett par gånger, och förstorade hålet så att det kom ut lätt. De vägrade först, men tillslut kunde de ta ett par sugtag innan de ville ha bort den och så blev det sakta mer och mer. Det tog lång tid!
    Övade med vatten mest, för det blev så söligt.
Svar på tråden 6-månaders som vägrar flaska,napp, och att sova. bara bröstet duger.