• Kejkej91

Hårbollar.

Jag har en ganska långhårig katt som naturligtvis hårar en hel del och han vill gärna tvätta sig i pälsen, mycket och ofta. 

Antar att en massa hår kommer ner i hans mage men han kräks aldrig upp något, ibland hittar jag hår i bajset osv. Är det farligt att katten sällan kräks? Han har haft kattgräs men det rörde han aldrig, (han är innekatt) och han får eukanubas harball torrisar som komplement till hans blötmat, han får mjau kontinuerligt om dagarna så torrisarna har jag bara för hårbollssyftet. Jag borstar hans päls på dagarna så gått det går så att han inte skall få allt i magen.

Finns det något mer man kan göra? för jag har förstått att de kan bli problem om hår fastnar i magen. 

• Svar på tråden Hårbollar.
  • milleniumm

Våran minsta lilla tjej har spytt ca 2 gånger och är väll närmare 1 år. Hanen har nog inte spytt än vad jag vet om. (dom är syskon)

Våran äldsta tjej har nog spytt upp 1 hårboll, men det var ett bra tagsen. Och alla mår bra, kanske bara handlar om att vissa katter får i sig mer hår, medans andra får i sig mindre? Eller så kommer det kanske med bajset istället?

• nemo1

Köp kattmalt att ha över maten. Ge katten mycket blötmat också.

Svar på tråden Hårbollar.