Dotterns kompis mamma missbrukar, vad göra?
Min dotter har en bästa kompis som bor några hus ifrån oss, och de leker varenda dag. Jag är lite orolig för kompisen och hennes mamma.
Hennes mamma har varit en missbrukare i nästan femton års tid, men har haft rena perioder och hon hade varit ren i nästan ett halvår...tills nu.
Förr kände jag inte mamman eller barnet, utan visste bara vilka de var till namn, men nu när de flyttat närmre oss, så träffas vi ute på gatan varje dag, vi hejar osv, men inget mer, utan det är barnen som umgås.
Men så imorse kom barnet hit, och frågade efter min dotter, som inte var hemma. Hon hade trassligt hår (det är väl ingen varningsklocka, men hon brukar alltid ha håret så fint uppsatt eller borstat), kläderna var för små, och hon var skitig hela hon, vilket jag förstår att barn blir utomhus, men klockan var åtta och det var väldigt intorkat överallt... Hon blev så ledsen när hon var tvungen att gå hem igen, och sedan kom hon tillbaka efter två timmar ungefär och frågade vad jag skulle göra idag.
Eftersom jag har semester så svarade jag att jag skulle ut och gå, men vara hemma sedan. Då nickade hon bara, och så sa hon hejdå och gick ut.
Jag gick till köket för att kika var hon tog vägen och hon satte sig i lekparken utanför. Bara satte sig ned. Helt ensam.
Jag gick på en promenad och kom tillbaka efter en halvtimme, och då satt hon kvar, och skrek på sin mamma. Men hon dök inte upp direkt.
När hon sedan visar sig så vrålar hon "Men vad fan vill du??" så jag hoppade till.
Barnet började gråta, och sprang efter mamman, och när hon vände sig om och fick syn på mig så nickade hon bara, och gick sedan in.
Nu för en stund sedan stod jag ute på balkongen och skulle putsa fönstren, och då kommer de ut igen, och mamman vinglar. Rejält.
Hon verkar inte reagera när barnet pratade med henne, utan gick bara.
Min fråga är, får man ringa nånstans och berätta vad man sett?
Det finns väldigt mycket bakgrundshistoria i detta, det är därför jag vill veta om jag "förstör" något genom att ringa till t.ex soc eller något.
Brukar de ta sånt här på allvar? Jag har inte så mycket erfarenhet av soc alls.
Men jag tycker så synd om barnet, om mamman nu skulle tagit ett återfall av något slag.
Sist det hände slog hon sönder hela lägenheten och misshandlade sin dåvarande sambo, också han en missbrukare...
Jag vet att pappan till barnet klev in och tog över, så att barnet fick bo där på heltid ett tag, och då verkade mamman ta tag i saker och ting.. men nu verkar allt kommit tillbaks.
Våra barn älskar att leka ihop och jag tycker om barnet så mycket, det är en väldigt fin tjej med många tankar och trots allt är hon glad och framåt.
Men, jag kan inte riktigt med att se sånt här hända, inte när barn är inblandade.
Några tips? Min sambo sa att jag skulle ringa polisen, men...? Är det verkligen något för dom?
Tack på förhand.