• Anonym (mamma)

Dotterns kompis mamma missbrukar, vad göra?

Min dotter har en bästa kompis som bor några hus ifrån oss, och de leker varenda dag. Jag är lite orolig för kompisen och hennes mamma.
    Hennes mamma har varit en missbrukare i nästan femton års tid, men har haft rena perioder och hon hade varit ren i nästan ett halvår...tills nu.
    Förr kände jag inte mamman eller barnet, utan visste bara vilka de var till namn, men nu när de flyttat närmre oss, så träffas vi ute på gatan varje dag, vi hejar osv, men inget mer, utan det är barnen som umgås.
    Men så imorse kom barnet hit, och frågade efter min dotter, som inte var hemma. Hon hade trassligt hår (det är väl ingen varningsklocka, men hon brukar alltid ha håret så fint uppsatt eller borstat), kläderna var för små, och hon var skitig hela hon, vilket jag förstår att barn blir utomhus, men klockan var åtta och det var väldigt intorkat överallt... Hon blev så ledsen när hon var tvungen att gå hem igen, och sedan kom hon tillbaka efter två timmar ungefär och frågade vad jag skulle göra idag.

Eftersom jag har semester så svarade jag att jag skulle ut och gå, men vara hemma sedan. Då nickade hon bara, och så sa hon hejdå och gick ut.
    Jag gick till köket för att kika var hon tog vägen och hon satte sig i lekparken utanför. Bara satte sig ned. Helt ensam.

Jag gick på en promenad och kom tillbaka efter en halvtimme, och då satt hon kvar, och skrek på sin mamma. Men hon dök inte upp direkt.

När hon sedan visar sig så vrålar hon "Men vad fan vill du??" så jag hoppade till.
    Barnet började gråta, och sprang efter mamman, och när hon vände sig om och fick syn på mig så nickade hon bara, och gick sedan in.
    Nu för en stund sedan stod jag ute på balkongen och skulle putsa fönstren, och då kommer de ut igen, och mamman vinglar. Rejält.
    Hon verkar inte reagera när barnet pratade med henne, utan gick bara.

Min fråga är, får man ringa nånstans och berätta vad man sett?
    Det finns väldigt mycket bakgrundshistoria i detta, det är därför jag vill veta om jag "förstör" något genom att ringa till t.ex soc eller något.
    Brukar de ta sånt här på allvar? Jag har inte så mycket erfarenhet av soc alls.
    Men jag tycker så synd om barnet, om mamman nu skulle tagit ett återfall av något slag.
    Sist det hände slog hon sönder hela lägenheten och misshandlade sin dåvarande sambo, också han en missbrukare...
    Jag vet att pappan till barnet klev in och tog över, så att barnet fick bo där på heltid ett tag, och då verkade mamman ta tag i saker och ting.. men nu verkar allt kommit tillbaks.
    Våra barn älskar att leka ihop och jag tycker om barnet så mycket, det är en väldigt fin tjej med många tankar och trots allt är hon glad och framåt.
    Men, jag kan inte riktigt med att se sånt här hända, inte när barn är inblandade.

Några tips? Min sambo sa att jag skulle ringa polisen, men...? Är det verkligen något för dom?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Dotterns kompis mamma missbrukar, vad göra?
  • Anonym (:-()

Jag började gråta lite när jag läste ditt inlägg. Jag har inga erfarenheter av detta, och vet inte vilka konsekvenser en anmälning till soc kan få, men någonting måste ju göras för barnet. Om pappan är stabil och jag visste hur man kontaktade honom skulle det vara mitt första val tror jag.

• Drottningen70

Polisen eller socialtjänsten fattar du väl? Du undrar om du förstör nåt ?? Allvarligt? Försöker du provocera? Gör nåt nu!!! NU!!!

• korralin

Varför i hela friden avvisar du barnet? Om ni bara ska vara hemma/gå på promenad så kan väl barnet mycket väl hänga med er...

Vet inte vad som är bäst att göra, som barn till missbrukare så fanns det inget jag hatade mer än soc och de gjorde fan ALDRIG något bra för mig och min bror men vi kanske hade otur................ eh. 
    Dock hade jag verkligen uppskattat om grannarna bjöd in oss i de få fall vi faktiskt försökte ta kontakt med någon utanför hemmet. Får ont i hjärtat av att du lät henne sitta i parken ensam... 

BELLA CIAO
  • Anonym (mamma)
    Drottningen70 skrev 2014-07-07 13:18:31 följande:

Polisen eller socialtjänsten fattar du väl? Du undrar om du förstör nåt ?? Allvarligt? Försöker du provocera? Gör nåt nu!!! NU!!!

Jag menade om jag förstör för barnet ifråga, om de bara kommer och rycker bort henne och mamman kanske blir arg/utåtagerande, det är väl inte heller positivt för henne att bevittna.
    korralin skrev 2014-07-07 13:20:13 följande:

Varför i hela friden avvisar du barnet? Om ni bara ska vara hemma/gå på promenad så kan väl barnet mycket väl hänga med er...

Vet inte vad som är bäst att göra, som barn till missbrukare så fanns det inget jag hatade mer än soc och de gjorde fan ALDRIG något bra för mig och min bror men vi kanske hade otur................ eh. 
    Dock hade jag verkligen uppskattat om grannarna bjöd in oss i de få fall vi faktiskt försökte ta kontakt med någon utanför hemmet. Får ont i hjärtat av att du lät henne sitta i parken ensam... 

Jag avvisar ingen och har aldrig gjort, hon får inte lämna gården, förutom med sin mamma, jag tror inte att jag bara kan säga "nu ska xx följa med mig" och gå om mamman inte är stabil just nu. Annars hade jag garanterat tagit henne och gått iväg en stund, men jag vill inte att hon ska hamna i några fler bekymmer än de som finns.

Jag gick över till en granne som vi båda känner och berättade allt, och vi har nu ringt till soc, och fick prata med en tjej där som visste vem mamman ifråga var, så hon skulle kontakta pappan direkt, då vi inte har hans uppgifter.
    Jag ska se om han kommer och hämtar henne, det var det hon skulle be honom göra då de inte åker ut tydligen (?) men hon är inte ute nu i alla fall.
    Har han inte dykt upp inom en halvtimme så ska jag och grannen gå dit och se hur det står till.

• Anonym (mamma)
    Anonym ( ) skrev 2014-07-07 13:18:21 följande:

Jag började gråta lite när jag läste ditt inlägg. Jag har inga erfarenheter av detta, och vet inte vilka konsekvenser en anmälning till soc kan få, men någonting måste ju göras för barnet. Om pappan är stabil och jag visste hur man kontaktade honom skulle det vara mitt första val tror jag.

Som jag skrev ovan nu har soc gjort det.
    Vi får se vad som sker, jag ska försöka hålla uppsikt tills han kommer.

• cirkusmusen

Usch så hemskt att läsa ts. Bra att ni hörde av er till soc, hoppas de gör något fort.

• nyans
    korralin skrev 2014-07-07 13:20:13 följande:

Att grannar ska träda in och börja ta hand om andras barn är ingen långsiktig lösning. Dock kan det kortsiktig vara till stor hjälp för det utsatta barnet, OM man har möjlighet, under tiden Socialtjänsten kontaktas. Det är det enda långsiktiga alternativ som finns oavsett vad du tycker om dem.
  • Anonym (Missbrukarmamma)

Jag missbrukar i perioder. Innan någon börjar predika så vill jag berätta att jag får vård. Har gått i kbt hela våren och fått bra hjälp och vet mina fallgropar och kan hantera dem. Jag har tre barn, de har aldrig farit illa vad jag upplevt. Men om någon annan som tex grannar eller folk i skolan upplevt det skulle jag verkligen uppskattat om denne då pratat med mig. Frågat hur det är hemma hur jag mår osv. Helt utan pekpinnar och råd, hot eller förmaningar. Att bara lyssna med ett öppet sinne och erbjudit hjälp när det känns tungt. Att ha någon i sammhället som vet utan att berätta för andra kan vara en stor trygghet och ett enormt stöd.

• Anonym (Meme)

Det låter ju onekligen som om mamman ramlat av "the bandwagon" igen. Inte så konstigt, dom flesta missbrukare gör det emellanåt. Om barnets pappa är ordentlig och nykter så finns det ju inga konstigheter med att barnet hamnar där nu, om mamman sätter sitt missbruk i första rum. Sen kan hon få stanna där, permanent, tycker jag.

Och eftersom flickan har en pappa så behöver hon ju inte hamna hos soc och bli placerad i fosterfamilj. Så det var bra att ni ringde, hon ska inte behöva leva i sån miljö.

Sen kan hon ju få åka och besöka mamman när hon blivit ren igen. Men tycker verkligen inte att mamman ska få flera chanser att ha barnet på heltid, det är ju tydligt att hon har sina perioder då hon måste missbruka.

Svar på tråden Dotterns kompis mamma missbrukar, vad göra?