• kira1993

Bolån?

Hej! 
    Jag och min sambo bor i en liten 2a nu med 2 hundar och hans 2 barn som är hos oss 2 veckor i månaden och nu har vi börjat planera lite smått för ett barn tillsammans.
    Men vi bor alldeles för trångt och ingen av oss trivs egentligen i lägenhet utan vill helst bo ute på landet. Det är dessutom alldeles för svårt att få lägenhet i den här stan eftersom man måste ha stått i kö flera år för att få en bra lägenhet (något som vi inte har gjort)
    Så nu vill vi börja titta på hus, men hur lätt eller ska man kanske säga svårt är det för två ungdomar (21 och 25 år) att få godkänt lån till ett hus? Jag har betalat bort mina skulder men vet inte om jag fortfarande har betalningsanmärkningar och min sambo har kvar lite skulder.
    Jag har fast jobb med en inkomst på ca 13-16 tusen i månaden och han har kvar sin prövotid men tjänar ungefär 15-20 tusen per månad och det ser ut som att han får fast jobb efter prövotiden. Så min fråga är kan man få lån även fast bara en har fast jobb och om det finns skulder och vilken/vilka banker rekomenderar ni för någon i våran situation ? 

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Bolån?
  • Evm

Det går absolut att få lån utan fast tjänst men inte med betalningsanmärkning väl så ta reda på om du har nån sån först och främst. Har ni sparat till kontantinsatsen? Utan kontantinsats är det nästan omöjligt att få bolån hos de stora vanliga bankerna.

• dfuoih

Hur mycket pengar rör det sig om? Ett hus kan kosta väldigt olika mycket.

Varför inte vänta tills hans prövotid har gått ut? Då vet ni ju om han får fast eller ej.

Hur mycket kan ni lägga kontant? Tänk på att även lagfart, pantbev ev uppläggningsavgift mm behöver betalas.

Med 100 000kr kontant så borde ni kunna låna runt miljonen med 20 respektive 16 brutto i lön. Eller menade du netto?

Jag tror dock den begränsande faktorn är hur mycket ni kan lägga kontant snarare än lönerna.

Har någon av er betalningsanmärkning så är ni väl hänvisade till bluestep.

• kira1993

Huset vi ville ha gick på 250 000 men då var det ju självklart renovering som behövdes så vi hade ändå behövt låna mer pengar, men det huset såldes ganska fort så vi har bestämt att vi ska vänta tills prövotiden är ute och tills vi hittar det rätta huset igen :)

Svar på tråden Bolån?