• Lollo0108

Hästmänniskor hjälp mig!

Hej!
    Behöver hjälp fort...
    På fredag ska min kompis följa med mig till stallet.
    Jag tänkte kolla med er som har lite mer erfarenhet om jag och min kompis båda kunde rida
    På min medryttarhäst barbacka sammtidigt?

Det är en ganska välbyggd men gammal (24 år) islandshäst med mankhöjd på 140.
    Jag och min kompis väger ungefär 100 kg tsm.

Funkar det eller blir det för tungt för henne?

Jätte tacksam för svar!!

• Svar på tråden Hästmänniskor hjälp mig!
  • whydoyoucare

För en islandshäst generellt så skulle det fungera, men på gränsen skulle jag anse. Dock med hänsyn till hästens ålder så skulle jag avstå från att rida båda två samtidigt. Hade hästen varit yngre så hade det varit en annan sak.

Rådfråga alltid ägaren till hästen, du som medryttare borde inte rådfråga eller bestämma något som har med hästens fysiska möjligheter/begränsningar att göra. Med tanke på hästens ålder, och att du inte är ägare, så fråga ägaren om en sådan här sak.

• Mio68

Hej!
    Nej ni kan INTE rida två personer samtidigt på en islandshäst!
    En medelstor och skapligt viktbärande islandshäst tar ca 100 kg, vid enstaka tillfällen, men den är alldeles för kort i ryggen för att rida två vuxna på!
    Dessutom är hästen 24 år och ska ridas med försiktighet.

Ni får turas om att rida!

• Lollo0108

Tack för svaren! Dock så är vi båda barn men det får nog bli att vi turas om att rida henne...

Fortsätt gärna svara!

• Anonym (fråga ägaren)

Jag hade inte tyckt det var några problem sålänge ni bara skrittar då jag själv ridit barbacka med en kompis på en islandshäst som var runt 20år.

men för att slippa brål skulle jag höra med ägaren.

• Hallonbåt02

Det är bättre att ni turas om, 100 kg är mycket på en åldre häst även om man har bra balans som ryttare.

Svar på tråden Hästmänniskor hjälp mig!