• anonymtjej1

Frågor om amning och sömn! Hjälp!

Jag helammar min 2 månaders dotter, och det är några saker jag undrar över:
    1. Hur ofta ammar ni era barn?
    2. Hur länge sover era barn på dagarna och nätterna mellan amningarna?
    3. Ska man ge dom vatten på sommaren nu när det är så varmt fast att man helammar?
    4. Ska man börja med sovrutiner redan nu?
    5. Hur klär ni era barn på sommaren? ( Min tös är sååå varm så jag nästan inte vill ha på något på henne men ibland är vi ute mycket o då vill jag inte att hon ska vara bara i blöja för då kan hon ju bli solbränd?!
    6. Hur hinner ni med allting? Mat, dusch m.m? (Jag hinner typ aldrig något längre, trots att jag har sambo.. Innan i början när hon var helt nyfödd hann jag konstigt nog med mkt men nu är en dusch max 5 min knappt det . Och hon sover lite tycker jag.
    Funderar många gånger på att ge ersättningen istället för då kanske hon sover bättre o sånt? Men min amning funkar ju?

• Svar på tråden Frågor om amning och sömn! Hjälp!
  • Naaw
    anonymtjej1 skrev 2014-07-06 18:31:31 följande:

3. Ska man ge dom vatten på sommaren nu när det är så varmt fast att man helammar?
    5. Hur klär ni era barn på sommaren? ( Min tös är sååå varm så jag nästan inte vill ha på något på henne men ibland är vi ute mycket o då vill jag inte att hon ska vara bara i blöja för då kan hon ju bli solbränd?!
    6. Hur hinner ni med allting? Mat, dusch m.m? (Jag hinner typ aldrig något längre, trots att jag har sambo.. Innan i början när hon var helt nyfödd hann jag konstigt nog med mkt men nu är en dusch max 5 min knappt det smile4.gif . Och hon sover lite tycker jag.
    Funderar många gånger på att ge ersättningen istället för då kanske hon sover bättre o sånt? Men min amning funkar ju?

Mina 3 har ammat mycket i den åldern. Och väldigt oregelbundet. Ibland har de sovit 20 min emellan och ibland 2-4 timmar. Nej, vatten ska du ej ge. Bröstmjölk bäst. Heller inga rutiner. Ofta utkristalliserar sig sådana automatiskt vid 3-4 mån om man tar det lugnt och följer bebisen. Ersättningsbarn sover inte bättre och får ofta magknip. Därtill missar du det hormon som gör att du fixar den avbrutna sinnen bättre. Ang. Kläder så ju varmare desto färre. Tycker du gör helt rätt som klär av i blöja. Men håll dig i skuggan! Ta det lugnt med allt omkring. Ha INGA höga krav på att kunna städa, pyssla osv. Det ger sig. Njut av bebisen och gå efter din magkänsla så ger det mesta sig efter hand.
  • helene 355
    anonymtjej1 skrev 2014-07-06 18:31:31 följande:

6. Hur hinner ni med allting? Mat, dusch m.m? (Jag hinner typ aldrig något längre, trots att jag har sambo.. Innan i början när hon var helt nyfödd hann jag konstigt nog med mkt men nu är en dusch max 5 min knappt det . Och hon sover lite tycker jag.

1 väldigt ofta, pojken kunde från var 3 till varanna till1 gång i timmen.
    2 inte mer än en timme i taget på dagen, natt vid 21-22 till runt 6-7 på morgon med amningstillfällen med ungefär var 3timme då tror jag, ibland så tätt som varannan timme.
    3 jag gjorde inte de, utan ammade bara extra om han verkade hungrig/törstig.
    4 nej vi körde efter hans rutiner ganska länge men de stämde bra då han sov på natten från födsel (med mycket uppvaknande) men han vände aldrig på dygnet. han fick styra mycket och funkat bara bra för oss.
    6 de gör man inte, prioritera och släpp de man inte hinner, när sambon kom hem tog vi tag i resten tillsammans.
    funderade med på ersättning och testade någon gång men pojken sov inte bättre eller längre för de. vi hade ett barn som inte behövde så mycket sömn helt enkelt.
  • Natulcien

1) Jag ammade sonen alltifrån en gång i halvtimmen till varannan timme i den åldern. Bara nattetid kunde det gå längre mellan.

2) På natten var hans längsta sovpass 5-6 timmar när han var 2 månader. På dagen sov han aldrig långa stunder, alltifrån bara en kvart till max 1 timme.

3) Nej, det behöver man inte. Jag gav aldrig vatten. Ammade extra om han verkade törstig.

4) Nej, inga sovrutiner så tidigt. Min erfarenhet är att det bästa är att låta barnet styra, åtminstone upp till halvåret. Det man kan göra är att se till att det är tyst, mörkt och stilla på natten, och ljud, ljud och rörelse på dagen, så hittar de snabbare en bra dygnsrytm.

5) Bebisar ska inte vara i solen alls. Bara i skugga. Antingen tunna kläder eller naken/bara blöja om det är jättevarmt.

6) Duscha gjorde jag när sambon var hemma. Städa, tvätta och liknande gjorde någon av oss när vi båda var hemma. Laga mat, äta etc fixade jag lätt med sonen i bärsele. Skaffa ett bärredskap; sjal eller sele. Underlättar oerhört mycket!

Om amningen funkar bra så skulle jag inte ge ersättning. Det påverkar knappast sömnen.

• Alexi

Sonen som jag helammade ammade typ varje timma minst första halvåret. Men vi samsov och på det viset fick jag de flesta nätter den sömn jag behövde, hormonerna hjälper ju till väldigt med att klara sig på lite sömn.

Sovrutiner kommer så småningom, jag upplever att de kom ordentligt när de övergå mer och mer till vanlig mat. Ingen som helst stress med det nu alltså.

Testa sjal eller sele så funkar det ofta hyfsat att laga mat i alla fall. Jag åt många måltider i soffan med bebis vid bröstet och tallriken bredvid. Så länge man undviker soppa och liknande går det fint.

• En blå giraff

Nu är mina barn större men jag ger svar efter hur det var när de var 2 månader.

Ammade med ca 2 timmars mellanrum dygnet runt.

Ca 1-2 timmar

- Nej det gjorde inte jag.

- Nej strunta i det, du kan börja vid 10-12 månaders ålder. Innan dess är det bara svårt.

- Var inte ute i solen med henne utan du får hålla dig i skuggan/inomhus. Kortärmad body eller bara blöja är väl lämpligt.

6. Hur hinner ni med allting? Mat, dusch m.m? (Jag hinner typ aldrig något längre, trots att jag har sambo.. Innan i början när hon var helt nyfödd hann jag konstigt nog med mkt men nu är en dusch max 5 min knappt det  . Och hon sover lite tycker jag.
    - Dusch, gjorde jag då pappan var hemma antingen morgon eller kväll. Mat såg jag till att ha enkel färdiglagat att bara kunna mikra om jag visste att jag skulle bli ensam hemma med bebisen. Planera!

Svar på tråden Frågor om amning och sömn! Hjälp!