• Daimstruten

Ta med Ipad till kompisar?

Hur resonerar ni andra föräldrar angående att ert barn i ca 7-årsåldern tar med sig sin Ipad till kompisar? Personligen tycker jag att barnen spelar tillräckligt som det är så därför skulle jag aldrig låta mitt barn gå hem till andra med paddan. Jag kan tycka det är rätt dålig stil eftersom det lätt gör att barnen istället för att leka sitter med varsin padda och egentligen kunde varit hemma var och en för sig själv. Hur resonerar ni andra föräldrar? Har märkt att detta fenomen med medsläpade paddor blir vanligare och vanligare så är mycket intresserad av andras åsikter.

• Svar på tråden Ta med Ipad till kompisar?
  • WilliamsMom

Nu i vuxen ålder så kan jag tycka att barn istället borde vara ute och leka och röra på sig. Dock minns jag själv hur det var när man var barn och hade en GameBoy som man gärna kopplade ihop med kompisen GameBoy och på så vis spelade tillsammans.

Så, hm, nja, jag vet inte. Kanske att det är okej regniga dagar eller nått? ;P

• Prospero

Tycker som du ts, med kompisar kan man leka ngt annat. Ibland får våra 7-8 år spela ngt på datorn en KORT stund när de har kompis hemma men då gör de det tillsammans och turas om.

• WilliamsMom
    Prospero skrev 2014-07-04 11:04:18 följande:

Tycker som du ts, med kompisar kan man leka ngt annat. Ibland får våra 7-8 år spela ngt på datorn en KORT stund när de har kompis hemma men då gör de det tillsammans och turas om.

Det var bättre förr! Vi fick spela obegränsat med TV-spel och datorspel. ;) Detta ledde till "för mycket av det goda", vilket resulterade i att man till slut tröttnade och hellre var ute och lekte. ;)

Detsamma gällde för mig och godis. Vi hade alltid godis hemma, framme i skålar. Jag åt väldigt sällan godis, det var liksom aldrig intressant, spännande eller speciellt på samma sätt som för de kompisar som hade begränsat med godis (typ lördagsgodis). När mina vänner var hemma hos mig så länsades varenda godisskål. Jag stod bara och såg på med stora ögon och hakan i backen. Kunde inte förstå denna hysteri och godisfrossa.

Idag äter jag inte godis alls.
  • Gladhannapanna

Det har aldrig varit aktuellt hos oss, men om dottern skulle fråga om hon fick ta med paddan till en kompis skulle vi säga nej!

Jag tycker att det är onödigt att ta med ömtåliga och dyrbara saker ut och vill helst ha koll på vad de gör med paddan (kanske mest för att den faktiskt är MIN, fick den när jag fyllde år!) 

Däremot kan de få använda paddan hemma hos oss itllsammans med kompisar, men det har inte heller varit aktuellt än så länge. 

• Daimstruten
    WilliamsMom skrev 2014-07-04 11:10:44 följande:

Det var bättre förr! Vi fick spela obegränsat med TV-spel och datorspel. ;) Detta ledde till "för mycket av det goda", vilket resulterade i att man till slut tröttnade och hellre var ute och lekte. ;)

Detsamma gällde för mig och godis. Vi hade alltid godis hemma, framme i skålar. Jag åt väldigt sällan godis, det var liksom aldrig intressant, spännande eller speciellt på samma sätt som för de kompisar som hade begränsat med godis (typ lördagsgodis). När mina vänner var hemma hos mig så länsades varenda godisskål. Jag stod bara och såg på med stora ögon och hakan i backen. Kunde inte förstå denna hysteri och godisfrossa.

Haha. .. Skulle vi ha godis framme i skålar så skulle min son rulla fram till slut... För att inte tala om hur sur vår tandläkare skulle bli.
  • Natulcien
    WilliamsMom skrev 2014-07-04 11:10:44 följande:

Hmm...jag har en helt annan erfarenhet.
    Jag hade kompisar som alltid hade godis hemma och drack läsk dagligen. Och de vande sig vid att detta var en naturlig, daglig del av kosten, och har fortsatt så, med enormt sockerintag. Träffade en av dem häromdagen, och hon var riktigt mullig numera.
    Hemma hos oss hade vi väldigt begränsad tillgång till godis och läsk när jag växte upp, och så har jag fortsatt, och äter inte särskilt mycket sånt.
  • WilliamsMom
    Daimstruten skrev 2014-07-04 11:57:47 följande:

Haha. .. Skulle vi ha godis framme i skålar så skulle min son rulla fram till slut... För att inte tala om hur sur vår tandläkare skulle bli.

Jag tyckte som sagt inte att det var särskilt spännande med godis då det alltid fanns tillgängligt och inte var något speciellt. :)
    Natulcien skrev 2014-07-04 12:20:26 följande:

Hmm...jag har en helt annan erfarenhet.

Jag hade kompisar som alltid hade godis hemma och drack läsk dagligen. Och de vande sig vid att detta var en naturlig, daglig del av kosten, och har fortsatt så, med enormt sockerintag. Träffade en av dem häromdagen, och hon var riktigt mullig numera.

Hemma hos oss hade vi väldigt begränsad tillgång till godis och läsk när jag växte upp, och så har jag fortsatt, och äter inte särskilt mycket sånt.

Det är givetvis olika för alla, men för mig var det så som jag beskrev. Så snart många av mina vänner blev tonåringar och hade egna pengar att röra sig med, så gick det mesta till godis. - Jag har även många vänner som i vuxen ålder lägger mycket pengar på just godis och andra sötsaker just för att de, som de själva säger, KAN och FÅR.

Men, som sagt, det är nog olika för alla.

Jag tillhör även de som fick smaka öl av pappa och vin av mamma, som barn. Nu är jag 26 år och har varit nykterist i 6 år. ;)
  • Gladskit

Min son får bara ta med den om det är så att vi ska iväg hela familjen och umgås och vi vet att ungarna kan vilja spela Minecraft tillsammans. Då vill de koppla upp sig och spela mot varandra i samma värld (typ, fråga mig inte exakt vad de gör) och det tycker vi kan vara ok. Men då är vi ju där och kan styra så att det inte blir hela kvällen.
    För det är annars så jag är rädd att det blir, att de BARA spelar iPad och det är inte ok för oss.

När min son är hos andra och leker så kan inte jag bestämma vad de ska göra, men jag vet ju att hos vissa så är det nästan uteslutande iPad och dator. Så därför är vi också ganska restriktiva med vad de gör hemma hos oss. Men han har vissa kompisar som "knorrar" och alltid ber sonen att komma och fråga oss om de inte får spela eller kolla på film.

• Natulcien
    WilliamsMom skrev 2014-07-04 12:31:53 följande:
    Jag tillhör även de som fick smaka öl av pappa och vin av mamma, som barn. Nu är jag 26 år och har varit nykterist i 6 år. ;)
    Och jag fick inte smaka en droppe... och är oerhört sparsam med alkoholintaget som vuxen. Jag är inte nykterist, men dricker mycket mindre än gemene man.

Jag tror att det där har med personlighet att göra också.

• Vaniljkex

Nej, tycker jag inte ar ok. Vi har regeln att man far ha sin iPad efter kl 18 om rummet ar stadat. Undantaget nar vi reser, inget forenklar en flygresa med barn som en iPad...

• WilliamsMom
    Natulcien skrev 2014-07-04 14:38:26 följande:

Och jag fick inte smaka en droppe... och är oerhört sparsam med alkoholintaget som vuxen. Jag är inte nykterist, men dricker mycket mindre än gemene man.

Jag tror att det där har med personlighet att göra också.

Ja, men absolut! Givetvis är det ett samspel mellan arv och miljö. :)
  • Daimstruten

Tackar för alla svar. Här verkar ju onekligen majoriteten tycka att man vanligtvis inte tar med sig sin Ipad till andra. Det jag också finner problematiskt är att när man tycker barnen spelat nog och vill sätta stopp kan man mötas av att dom säger att dom ska spela på kompisens Ipad eller åka hem till kompisen där det kanske är fritt fram att spela. Man känner sig verkligen som den taskiga föräldern när man måste tjata för att barnen ska göra nåt annat än att stirra på ett spel.

• En blå giraff

Nu har inte vi ens en padda (vi är väl en av de få kvarvarande som inte skaffat än). Har valt det helt enkelt för att det är tillräckligt tjat ändå om TV och dator. Men att ta med hem till kompisar, nej det låter dumt tycker jag. Har barnen en kompis så kan de väl hitta på något annat att göra istället tycker jag än att sitta med varsin padda. Hade min sons kompis haft en padda med sig till oss hade jag möjligen låtit dem spela tillsammans en kort stund men sen sagt stopp. Om kompisen då blivit sur hade jag nog erbjudit mig att skjutsa hem honom istället om han ändå inte vill leka utan sitta med paddan.

• Gladskit
    Daimstruten skrev 2014-07-04 22:15:20 följande:

Tackar för alla svar. Här verkar ju onekligen majoriteten tycka att man vanligtvis inte tar med sig sin Ipad till andra. Det jag också finner problematiskt är att när man tycker barnen spelat nog och vill sätta stopp kan man mötas av att dom säger att dom ska spela på kompisens Ipad eller åka hem till kompisen där det kanske är fritt fram att spela. Man känner sig verkligen som den taskiga föräldern när man måste tjata för att barnen ska göra nåt annat än att stirra på ett spel.

Man känner sig jättetaskig i början, särskilt om kompisar väljer bort att komma till oss (och väljer bort att leka med min son) för att man vet att hos oss "får" man inte spela iPad eller tv-spel. Men tar man bara den striden några gånger så ser man hur kreativiteten poppar upp och de börjar rita, leka med lego, spela "vanliga" spel eller går ut i lekparken och har hur kul som helst!
  • Daimstruten
    Gladskit skrev 2014-07-07 08:38:18 följande:

Man känner sig jättetaskig i början, särskilt om kompisar väljer bort att komma till oss (och väljer bort att leka med min son) för att man vet att hos oss "får" man inte spela iPad eller tv-spel. Men tar man bara den striden några gånger så ser man hur kreativiteten poppar upp och de börjar rita, leka med lego, spela "vanliga" spel eller går ut i lekparken och har hur kul som helst!

Jag hoppas det blir likadant här för många barn idag dras verkligen till spel och verkar ha jättedålig fantasi utanför spelandets värld.
Svar på tråden Ta med Ipad till kompisar?